Bløffet om salg av runestein

Mannen som i en nettdebatt fortalte at han hadde funnet en runestein og solgt den videre, sier nå at historien var en bløff. Saken endte opp i Høyesterett.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mannen fortalte sin historie under signaturen «Finneren» på DinSide.no.

Politiet fattet kjapt interesse for mannens historie. Aller Internett, som står bak DinSide.no, nektet å utlevere informasjon om hvem mannen var.

Bakgrunn: Nettavis får holde debattants identitet skjult

Fikk støtte

Aller Internett fikk støtte fra Norsk Redaktørforening. Saken gikk til Høyesterett, der det ble fattet en prinsippavgjørelse i favør av Aller Internett. Kildevern skal gjelde også i diskusjonstråder under artikler i nettaviser.

Den anonyme mannen forteller nå til fagbladet Journalisten at saken var viktig for ham.

Det ville ha ødelagt debatten på nett hvis debattanter ikke hadde hatt det samme kildevernet som de som skriver leserinnlegg i papiraviser har, forteller han.

Oppspinn

– Debatten ville blitt veldig regulert. Folk ville måttet passe seg på alle bauger og kanter, sier «Finneren».

Samtidig innrømmer han nå at historien om at han fant en runestein bare var oppspinn.

– Den er oppdiktet, sier han. (©NTB)