Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange familier legger i dag 400 000–500 000 kroner i en ny, sikker, praktisk og kanskje ikke veldig spennende familiebil. Men er det ikke trist å bruke så mye penger – og ikke få noe skikkelig kult tilbake.?

Hvis du tar sjansen på å tenke litt annerledes, kan du gjøre noe med det. En bil som var svinedyr for noen år siden, har det ofte med å få et friskt verditap. Jeg skal absolutt ikke påstå at du gjør noe kupp – men at du får feit bil, som mange kommer til å misunne deg – det er det i alle fall ingen tvil om.

Så hva vil du aller helst hatt i garasjen? En ny Toyota Avensis, VW Passat eller Ford S-Max – eller en av disse?



2006 Mercedes CLS Carlsson. Kr 499 000

.

MB-CLS-annonse

For å se hele annonsen, klikk her:

Her får du både coupe og fire dører i en og samme bil. Og diskusjonen går – er dette en av de lekreste bilene som noen gang er produsert, eller er det bare en trang, altfor dyr E-klasse for fire, hvor baksetet attpåtil er litt snaut?

Bilen på bildene er en Carlsson-utgave og er derfor enda litt barskere enn vanlig, og i min favoritt CLS farge: Sort. Da synes ikke banan-designet så godt – og dessuten, svart Mercedes er aldri feil.

Kan egentlig en ekte luksusbil ha dieselmotor? For ti år siden var nok svaret nei, men nå – definitivt ja. 320 CDI motoren yter hele 224 hk og sammen med den perfekte automatkassa sikres både komfort- og luksusfølelsen.

Bremser, forstilling og eventuelt luftfjæring er lurt å sjekke før man kjøper brukt CLS. Mekanisk er dette kurant og langt på vei identisk med E-klasse.

Sjekk CLS i vår bruktbilguide, her:


1992 Bentley Mulsanne S. Kr 549 000

Bentley-annonse

For å se hele annonsen, klikk her:

Du kan si hva du vil om engelskmenn, men de har i alle fall sans for det eksklusive, og de kan – ja, det var vel nærmest de som oppfant – luksusbilene. Det er vel nok å nevne merker som Bristol, Jensen, Daimler osv. osv.

Denne Bentleyen formelig oser av britisk aristokrati og fordums storhet. Dette er britisk bilkultur på høyt nivå – akkurat som vi liker det.

Men hvorfor har ”alle” disse så lav kilometerstand.? En Mercedes eller Porsche fra samme år har som regel minst 200 000 km på telleverket.

Hadde jeg hatt en slik bil, så skulle jeg jammen brukt den ...

Dette er en bil som du fort erter på deg naturvernere med. Ikke bare drikker den litervis med ”suppe” og har et CO2-utslipp som et kullkraftverk. Her er det planker fra regnskogen i dashbordet og skinn fra utrydningstruede dyrearter i setene. Og på gulvet? Ekte Wilton-ulltepper og saueskinn! Ikke rart at dette blir litt eksotisk.

Problemfritt bilhold og lave verkstedutgifter kan du i alle fall ikke regne med, men sånt bekymrer du deg neppe for hvis du har råd til denne.

Er du av den litt sjenerte typen? Da bør du heller sjekke ut bilen under.

Brukt engelsk luksus-SUV? Les om Range Rover her:



2006 Lexus GS 450h. Kr 518 000

Lexsus-gs

For å se hele annonsen, klikk her:

Har egentlig japanerne greie på dette da – det å lage luksusbiler? Eller burde de holde seg til det de (nesten) kan, nemlig det å lage kjønnsløse biler som bare går og går og går..?

Eller er det dette som er framtidens sports- og luksusbiler – og som allerede nå banker både Audi, Jaguar og ikke minst amerikanerne når det gjelder utstyr, komfort, kjøreglede og kvalitet?

GS-en er ingen prangende bil – og ikke akkurat det du bør velge hvis du vil bli lagt merke til. Men den er ganske potent. Totalt 340 hk fordelt på bensin og el. motor gjør at de fleste taper ”lyskryss-duellen” mot denne.

En annen ting: Her behøver du ikke å fundere på hva slags utstyr eieren har valget – for her var ”alt” standard.

Akkurat dette eksemplaret har en hyggelig kilometerstand og full servicehistorikk også. Tipper at den som kjøper denne får et problemfritt og forutsigbart bilhold de neste årene ...

Les også: Dette er det mest solgte luksusmerket i USA

Innspill? Synspunkter? Bruk kommentarfeltet under: