Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas. (Foto: TV 2)
Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas. (Foto: TV 2)

Telenor-sjefen avviser ikke TV 2-oppkjøp

For første gang snakker Telenor-sjefen om ryktene om TV 2-oppkjøp

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jon Fredrik Baksaas sitter i en av Telenors stuer på Fornebu med panaromautsikt over Oslofjorden. Baksaas har akkurat kommet tilbake fra en tre ukers jobbreise i Asia – og han kom hjem til kraftige spekulasjoner om at Telenor kan være på vei inn som storeier i TV 2.

– Ja, den type spekulasjoner kommenterer vi aldri. Det generelle her er at ingen eierforhold i det lange løp sitter helt fast, sier Baksaas til TV 2.

Storeier sammen med Bonnier

For ifølge bransejavisen Kampanje og Dagens Næringsliv, er Telenor i ferd med å skvise ut A-pressen, som nå eier 50 prosent av TV 2. Telenor vil selv bli direkte storeier sammen med svenske Bonnier og danske Egmont. Egmont eier i dag den andre halvparten av TV 2.

– Samarbeidsflater vil endre seg over tid, også ambisjoner og strategier vil endre seg. Sånt sett står ikke alt hogget i stein. Men spekulasjoner som de vi har sett de siste dagene kommenterer vi aldri, sier Baksaas til TV 2.

Konsernsjefen trakk seg

Telenor eier nå 43 prosent av A-pressen, og selskapet kan som eier ha mulighet til å presse ledelsen i A-pressen til å selge seg ut av TV 2, for selv å kjøpe eierandelen.

Konsernsjef i A-pressen, Even Nordstrøm, trakk seg i går overraskende fra sin stilling.

Ifølge spekulasjonene skal målet for endringene på eiersiden i TV 2 være å skape et stort fellesnordisk tv-konsern. Der skal TV 2 inngå, sammen med svenske TV4, danske TV 2 og finske MTV3.

Ser muligheter med TV og internett

Spekulasjonene om oppkjøp vil ikke Telenor-sjefen kommentere, men det er ingen tvil om at han framover ser store muligheter i TV sammen med internett.

– Folks tv-vaner er jo i forandring. Og det er de nye nettverksplattformene som muliggjør at vi bruker datanett til å streame TV og laste ned video. Det telekomoperatørene kommer til å være opptatt av er at disse plattformene – sammen med de som har innhold – kan levere effektive og interessante løsninger til kunden. Og det samarbeidet kommer til å finne nye former, sier Jon Fredrik Baksaas til TV 2.