VW Transporter: Hippiebussen kommer tilbake?
Nye rykter – om et nytt liv for klassikeren.
Nesten ti år etter at konseptbilen ble avduket på Detroit-utstillingen blåses det nytt liv i ryktene: Retro-versjonen av VWs Transporter T1 kan komme til å bli produsert.
Det er ingen ringere enn Volkswagens sjefsdesigner Klaus Bischoff som har antydet at modellen nå i det minste ”utredes”. Foreløpig har man ikke bestemt mye verken om motorisering eller teknikk for øvrig. Og heller ikke om hvilken retning bilen i så fall skal ta: Veldig retro, eller veldig nyskapende.
Knærne som støtfanger
Konseptbilen fra 2001 sto da også med to hjul i hver leir, slik sett.
Sammenlignet med svært retro-pregede New Beetle, som på det tidspunkt kun var noen få år gammel, hadde Microbusen riktignok mange stilmessige drag fra den gamle Transporteren. Likevel var det allerede på konseptstadiet åpenbart at skulle bilen ha noen sjanse til å bli produsert for veiene i år 2001, så måtte man gjøre en del avvik fra konstruksjonen som kom på veien i 1950.
Slik vil det naturligvis være også i 2012, når bilen muligens kan nærme seg veien. Knærne som støtfanger og livet som innsats vil uansett være et tilbakelagt stadium, og noe av spenningen går på hvor langt fram det vil være mulig å plassere føreren og likevel opprettholde kollisjonssikkerheten.
Nyskapende og retro
Utfordringen er å bygge inn deformasjonssoner der hvor det tidligere kun var en loddrett stålplate, samtidig som man kan beholde mest mulig av utseendet. Sitter du på løsningen her, har du høyst sannsynlig en storartet fremtid i vente hos Volkswagen ...
I interiøret står man friere, og det finnes mange grep man kan ty til for å gjøre bilen både nyskapende og retro, for å fri til kjøpere i flere kategorier.
Det tiskes og hviskes eksempelvis allerede om en versjon med små takvinduer langs kanten, tilsvarende den klassiske ”Samba-bussen”. Og det skulle ikke være noe i veien for samtidig å gjøre bilen så kompatibel med både podder og padder og alskens annen teknologi som yngre bilkjøpere etterspør.
SE OGSÅ: Dette er Geirs VW Camper
Fleksibel syvseter
Bischoff har uttalt at han regner det som sin ”plikt” å vurdere prosjektet på nytt, og hevder at det ikke var mangel på interesse som gjorde at det havnet i skuffen for ti år siden.
Det må han selvsagt si. Interessen var stor også for New Beetle, men kjøperne har vært skuffende få, og det kreves ingen store analytiske evner for å forstå at Beetle-floppen nok også sørget for at Microbus-prosjektet har støvet ned i skuffen i alle disse årene.
Skal man være optimist, kan man fokusere på at det er en fleksibel bil vi snakker om.
Markedet for fleksible syvsetere er stort, og selv om bilen ser ut til å kunne bli ganske lik Sharan i størrelse kan det være plass for den i modellrekken.
Høyere prisklasse
Man kan også tenke seg at en ”panelutgave” uten vinduer vil kunne bli en iøynefallende firmabil for småbedrifter der man ikke har noe imot å se bilbudsjettet i sammenheng med reklamebudsjettet, selv om den ser ut til å bli vesentlig mindre enn dagens Transporter.
Skjønt i første omgang vil det nok likevel bli hippie-nostalgikerne fra 60-tallet og vi som hadde Transporter som russebil på 70- og 80-tallet som stiller oss i kjøpe-kø. Allerede i 2001 innrømmet man nemlig at dersom det skal produseres en retro-versjon av brød- og rørleggerbilen fra femtitallet, så vil den nok stille i en litt høyere prisklasse nå.
Slike triste sannheter pleier ikke å forandres, selv om planene lagres i ti år før de blir realisert ...
LES OGSÅ: Tredje generasjons Transporter kan være en liten racerbil