avskol1 (Foto: TV 2)
avskol1 (Foto: TV 2)

Her er Norges mest avanserte klasserom

I framtidas digitale klasserom skal interessene til en million norske barn og unge settes foran alt annet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I forbindelse med en større nasjonal konferanse om digital kompetanse og læringsressurser åpnet i dag landets mest spennende klasserom. Et framtidsrom for læring.

Framtidas rom for læring

I dag fikk elever fra Tromstun skole i Tromsø undervisning av en lærer fra Norges teknisk naturvitenskapelige universitet i Trondheim. Til stede i samme undervisningsrom ved hjelp av teknologi som åpne for at lærere på aller høyeste nivå kan undervise hvor det måtte være ønskelig.

– Jeg synes han svarer grundig og godt. Han vet litt mer enn en vanlig lærer, sier Ingvild Mathisen Lein som stilte spørsmål om pumpeenergi.

Nasjonalt satsingsområde

Og den som vet litt mer har som regel også litt mer å lære bort, og i framtidas undervisningsrom skal det i alle fall ikke mangle teknologiske hjelpemidler. Ved nasjonalt senter for IKT i utdanninga har man laget prototypen på framtidas klasserom.

– Hvor rått er dét?

– Det er sinnsykt rått. Vanvittig  artig å få jobbe med  datamaskiner og TVer og alt mulig, Ipad og det hele.

Direktesendt åpning

Med direktesending fra framtidas undervisningsrom åpnet i dag  en nasjonal konferanse om digital kompetanse og læringsressurser  i utdanningen.  Målgruppen er en million norske barn og ungdomma, og for å nå dem må man etablere et helt nytt skolesystem.

– Et system for å utvikle den praksis vi trenger, for å dele den og for å spre den slik at ikke en eneste skole skal miste sjansen til å være med på en nasjonal satsing, forklarer direktør Sylvi Barman-Jensen ved nasjonalt senter for IKT i utdanningen.

– I framtidas rom for læring skal eleven inspireres, elevens interesser skal settes foran alt annet – og målet er enkelt og greit en bedre og mer tidsriktig undervisning.  Slikt, og bruk av ekstern kompetanse  vil utvilsomt  utfordre den tradisjonelle klasselærern.