Opel GTC_Concept_forfra
Opel GTC_Concept_forfra

Heftig Opel på vei

Endelig kan det bli oppfølger til klassiske Calibra.

Etter mange år med snusfornuft viser Opel stadig sterkere interesse for igjen å gjøre følelser til et kjøpsargument. Nå planlegger de til og med å gjenopplive Calibra!

Nå er det å bygge en sportslig coupé ikke akkurat det sprøeste man kan finne på i bilbransjen, men etter å ha sett hva Opel har funnet på de siste 15 årene blir man litt overrasket likevel.

Mer utstråling

”I believe we should have one, so we will have one”, bekrefter GMs Europa-sjef Nick Reilly temmelig bråkjekt overfor Auto Express. Og tenker man etter, så er det relativt stor sjanse for at en todørs coupé har vært med i planen hele veien når Insignia ble utviklet. Det er bare det at vi ikke lenger forventer slikt fra pene og pyntelige Opel.

Ikke desto mindre er det gledelig. De siste modellene fra Rüsselsheim har påtakelig mer utstråling enn modellene de erstatter, og mange hardt prøvede Opel-entusiaster – ikke minst her i landet – håper at dette igjen skal føre den gamle kjempen opp mot toppen av salgsstatistikkene. Det er på alle måter lenge siden de kunne glede seg over noen Rekord.

LES OGSÅ: Denne Opel-SUV-en er det nesten ingen som kjøper

Insignia-teknikk

Calibra forlot oss, beskrivende nok, uten å gjøre særlig vesen av retretten i 1997. På samme måte som Manta var Asconaens jålete lillesøster, delte Calibra det meste med Vectra. Og bilen som av GM-sjefen utpekes som inspirasjonskilde til den kommende Calibraen er konsept-coupeen GTC (Grand Turismo Concept) fra Genève-utstillingen i 2007, som den gang antydet hvordan Insignia ville komme til å bli. Ergo tyder alt på at mye av teknikken som vil dukke opp er ting vi allerede kjenner fra Insignia.

Og Opel har mye fint på hylla allerede, ting som vil passe en sportslig coupé som hånd i hanske. Firehjulstrekk i kombinasjon med 2,8 liters turbo-V6 på 325 hester kan smekkes rett inn, og i OPC-versjon vil det bli en bil som man må langt tilbake i Opels back-katalog for å finne maken til.

Tre kule ungdomsbiler – en av dem er en Calibra

Ikke vært bortskjemt

En slik konstellasjon vil bli en mulig Audi A5-killer, til en langt mer spiselig pris. Teknisk sett er ikke det umulig, men i Skandinavia vil det nok være tøft for Opel å bryte ut av anonymiteten for plutselig å gå rett i strupen på premium-merkene. Her hjemme vil Opels status foreløpig være for lav, og avgiftssystemet vil ta livet av mesteparten av prisfordelen som Opelen i utgangspunktet vil ha fra fabrikken.

Men at det er marked for en coupé i Insignia-serien, uansett hva den måtte hete, det tror vi så gjerne. Opel-folket har i så måte ikke vært bortskjemt de siste årene, selv om det kom flere modeller som var ment å skulle tilfredsstille behovet: Astra-coupeen har hele tiden vært litt for lik den typiske bestefar-Astraen, Speedster var for smal og dessuten ikke Opels egen, Tigra var litt i snaueste laget og GT var egentlig en Pontiac, som ikke finnes lenger.

Fortsatt fornuftig

Nå går det altså etter alt å dømme mot lysere tider. De som kjørte Manta i ungdommen er i ferd med å gjøre om barnerommene til gjesterom, og svært mange av dem kan nok overtales til å ”flotte seg” med en Opel-coupé igjen. I i hvert fall dersom vakre coupé-linjer kan forenes med dieselgjerrig motor og en spiselig pris.

Opel-folket har jo lært seg å tenke fornuft ...

LES OGSÅ: Hvorfor er det så få som kjøper denne bilen?

Opel-GTC_Concept
Opel-GTC_Concept