Ganske normalt i fronten   men så! (Foto: privat/ebay.com)
Ganske normalt i fronten men så! (Foto: privat/ebay.com)

Mustangen som aldri ble bygget

Dette er den eneste i sitt slag. Og du kan kjøpe den!

Ford skal ifølge sagnet ha hatt planer om å bygge en stasjonsvogn-utgave av Mustangen på 60-tallet. Kanskje kunne en 1967-modell blitt seende slik ut?

Bilen på bildene vil vekke alt fra beundring til kvalme blant Mustang-entusiaster. Den var nylig til salgs på eBay, og selv om budrunden stoppet på drøyt 11.000 dollar var det ikke nok til at eieren ville la den gå. Dermed kan du fortsatt ha sjansen, hvis du føler at dette er bilen du alltid har ventet på...

Klikk her for å se annonsen på ebay:

Eksklusiv kundekrets

Flere karosseribyggere tilbød slike stasjonsvogn-ombygginger av nær sagt hvilke todørsbiler som helst i USA på 60- og 70-tallet. Mest populært var det å bygge om luksuriøse coupeer for eiere som trengte plass til golfbager, rideutstyr - eller bare et usedvanlig stort ego.

Custom-kongen George Barris bygget faktisk noen små ”serier” av Cadillac Eldorado i slike stasjonsvogn-utgaver, biler som sikkert bidro til å finansiere noen av de mer vidløftige custombilene som gjorde ham verdenskjent. Kundekretsen var eksklusiv, eksempelvis var Sammy Davis Jr. og de andre i ”The Rat Pack” blant de faste kundene.

Også noen fabrikkbygde biler siktet seg inn mot ”shooting brake”-nisjen, med Volvo 1800 ES som den mest kjente.

SE BILDENE: Dette er bilene til norske Mustang-eiere

Italiensk karosseribygger

Mustang var ingen luksusbil, men svært populær blant de unge og fremadstormende som gjerne likte å bli sett. Og å kjøre en bil som egentlig ikke finnes har i alle tider vært effektivt i så måte.

Ford skal ifølge Jalopnik.com ha sett trenden, og videre ifølge sagnet jobbet de med å designe en offisiell ”stasjons-Mustang”, da den italienske karosseribyggeren Intermeccanica plutselig hadde sin versjon klar.

Intermeccanica-bilen vakte en del oppsikt i datidens motorpresse, og disse bilene har i samlerkretser fått en form for ”halv-offisiell” anseelse, selv om Ford aldri verken har vært involvert i prosjektet eller gått god for det på noen måte. Og som vi vet; noen egenprodusert stasjonsvogn har aldri dukket opp i Mustangens til nå 46-årige historie.

Senket og smalnet

- Selvsagt ikke, vil puristene si, og fnyse av bilen på bildene.

Dette er ikke en Intermeccanica-bil, og eBay-selgeren har ikke opplyst om det er et ferskt hjemmebygg eller en bil med stamtavle. Den er imidlertid satt sammen av Ford-deler, med bakre takseksjon fra en senket og smalnet 1967 Ford Country Squire stasjonsvogn og sjeldent stilrent design på glassflatene i sidene.

Og det er selvsagt nærliggende å spørre seg om det var omtrent slik en eventuell offisiell Mustang Shooting Brake ville blitt seende ut dersom den hadde blitt bygget.

Den amerikanske drømmen: Les brukbiltesten vår av Mustang her

Jo, det er noe kjent - og noe veldig ukjent - med denne hekken.
  (Foto: privat/ebay.com)
Jo, det er noe kjent - og noe veldig ukjent - med denne hekken. (Foto: privat/ebay.com)