De Tomaso Pantera var en skikkelig drømmebil   med heftige linjer. Kanskje, kanskje kommer den tilbake ...
De Tomaso Pantera var en skikkelig drømmebil med heftige linjer. Kanskje, kanskje kommer den tilbake ...

De Tomaso: Nytt håp for Italiensk superbil-legende

Nå går det mot comeback - på Sicilia.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De Tomaso, er - eller rettere sagt, var - et utrolig spennende bilmerke. Et bilmerke jeg alltid har hatt veldig sans for. Men som med Italienske bilmerker flest, så er historien mildt sagt brokete og det endte da også med en heidundrende konkurs.

Det hele starter i 1928 da Alejandro De Tomaso blir født. Han er fra en framstående og framgangsrik politikerfamile og familien eier også en av Argentinas aller største kvegfarmer. Men unge Alejandro er mer opptatt av biler enn kveg.

Velger et liv med bil

Han kjører sitt aller første billøp i 1945 med en Bugatti 35 – og får blod på tann. Ti år senere forlater han sin vakre kone og sine to barn – til hele familiens store fortvilelse. De hadde håpet han tok til "fornuft" og overtok kvegfarmen.

Sjefen sjøl, Alejandro De Tomaso
Sjefen sjøl, Alejandro De Tomaso


Til Italia

Han setter kursen mot Italia for å bli racerfører på heltid. Han kjørte noen Formel-1 løp men lyktes ikke helt med å oppfylle motorsport-drømmen sin.

I 1959 startet han det vi husker ham for. Nemlig det italienske bilmerket De Tomaso. Modeller som Vallelugna, Mangusta, Longchamp og ikke minst Pantera er alle navn som får bløodpumpa til enhver bilentusiast å øke i turtall.

De Tomaso kjøpte seg opp i selskaper som Benelli, Moto Guzzi og Innocenti, og hadde også samarbeid med Maserati. Ikke noe av dette kan beskrives som store suksesser – og økonomien var generelt skral.

De-Tomaso-Pantera
De-Tomaso-Pantera

Les også: Vår test av Lamborghini Murciélago:


Ford-motor - Italiensk design

De Tomaso var en god venn av Caroll Shelby – som vi vet var sterkt inne hos Ford på denne tiden. Og det er visstnok derfor at det under panseret på mange av De Tomaso-bilene finnes Ford-motorer.

Og mange mente at det var nettopp dette som gjorde bilene så unike. Det at det beste var hentet fra to verdener. Italiensk design og kjøreegenskaper og amerikansk V8-power!

Selv om Alejandro De Tomaso døde i 2003 har ryktene svirret en stund om at merket kanskje vil gjenoppstå. Og nå begynner det faktisk å bli litt hold i disse ryktene også.

Ryktene har svirret en stund. Dette er et design-konsept som ikke ble noe av.
Ryktene har svirret en stund. Dette er et design-konsept som ikke ble noe av.


Ny mann - nytt håp

Giovanni Mario Rossinolo har tidligere forsøkt å kjøpe fabrikker av både Bertone og Pininfarina – men begge forsøkene gikk i vasken. Men nå skal Fiat legge ned sin fabrikk på Sicilia og ryktene sier at Rossignolo er klar til å ta over både fabrikken og de 1400 ansatte.

Den nå 80(!) år gamle Rossinolo har erfaring fra bilproduksjon. Han har blant annet jobbet over 20 år i Fiat-konsernet og var direktør for Lancia på slutten av 70-tallet.

Coupe, sedan og SUV

Planen er å produsere 6000 biler i året. En coupe, en luksuriøs sedan og en SUV/Crossover-variant. Modellene skal i stor grad baseres på aluminiumskomponenter som kalles for ”Unvis” - hvor man med få moduler kan skape en plattform.

Vi krysser fingrene og håper at bilentusiaster over hele verden snart kan kjøpe seg en De Tomaso igjen!

Visste du forresten at emblemet til De Tomaso er samme "merket" som kveget på farmen i Argentina ble svi-merket med?

Les også: Lancia Stratos - nå er legenden tilbake

Hva tror du - kommer De Tomaso tilbake? Skriv i kommentarfeltet under:

emblem
emblem