Dårlige nyheter for Saab-SUV-en

Mye tyder på at den blir omtrent uselgelig i Norge.

Her er splitter nye Saab 9 4X   i Norge. Bilde fra www.youtube.com.
Her er splitter nye Saab 9 4X i Norge. Bilde fra www.youtube.com.

Saab har akkurat hatt premierevisning på SUV-en 9-4X under bilutstillingen i Los Angeles. Dette er en viktig modell for Saab i årene som kommer, men dessverre mangler den noe som er svært viktig på en SUV i vår del av verden – nemlig dieselmotor.

"Nye Saab" under Spykers eierskap har jobbet intenst med å finne en dieselløsning til 9-4X. Men nå tyder mye på at de har gitt opp.

Kort inntjening

Saab-sjefen Jan Åke Jonsson bekrefter nemlig at det er lite sannsynlig at 9-4X noen gang kommer med diesel:

– Hvis du ser på livssyklusen til en bilmodell er den vanligvis på fem eller seks år. Før vi kan tilby bilen med dieselmotor, må vi først finne en motor, teste den, få den inn i bilen, prissette den – og da er vi minst to år inn i levetiden til bilen.

– Dermed har vi også en veldig kort inntjeningsperiode. Derfor anser jeg dette som lite sannsynlig, sier Jonsson.

Les også: Saab får kjøpe BMW-motorer

Nesten uselgelig

9-4X kommer fra starten av med to bensinmotorer. En 3-liters V6 på 265 hk og en Aero-utgave med 2,8-liters V6 og turbo, denne har 300 hk.

Vi trenger ikke ta fram kalkulatoren en gang for å finne ut av dette blir heftige saker for det norske avgiftssystemet. I praksis vil 9-4X være nesten uselgelig i Norge med bare disse motoralternativene.

Konsentrere seg om USA

– Dette er ikke gode nyheter for Saab. I praksis blir 9-4X en helt marginal modell på flere store markeder når den ikke får dieselmotor, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

– Med diesel og konkurransedyktige priser kunne dette blitt en høyst nødvendig suksess for Saab. Nå må de i hovedsak konsentrere seg om det amerikanske markedet. Og det har nok ikke blitt enklere å selge Saab der heller etter alt som har skjedd rundt merket de siste par årene, sier Knut.

– Tror du denne bilen i det hele tatt kommer til å selge i Norge?

– Forutsatt at importøren tar den inn, er det sikkert noen Saab-entusiaster som kommer til å bla opp. Men noe volum har jeg overhodet ikke tro på at det vil bli snakk om. I denne klassen er det nesten bare diesel som gjelder. Og med de prisene jeg er redd denne bilen vil få, er også konkurransen beinhard, sier Knut.

Les vår test av nye Saab 9–5 her:

Mange kompromisser

– Hva med selve bilen – lover den bra?

– Det er vanskelig å si så lenge vi bare har sett den på bilder. Men dette er jo "arvegods" fra GM-tiden og ikke en rendyrket Saab. Den deler plattform med Cadillac SRX og skal bygges i Mexico. I utgangspunktet er slike prosjekter skumle, og for et merke som er så avhengig av å rendyrke særpreget sitt som det Saab er, blir det fort veldig mange kompromisser.

– Saab trenger virkelig at denne bilen skal bli en suksess, men dette er ikke modellen som kan redde merket. Den jobben tilfaller nok stasjonsvognutgaven av 9–5 som kommer til neste år. Den blir uhyre viktig for Saab, sier Knut Skogstad.

LES OGSÅ: Svensk mesterskap i 4x4

Saab-9-4x-interior
Saab-9-4x-interior

Hva tror du – blir dette en bil som kan hamle opp med konkurrentene? Si din mening i kommentarfeltet under: