Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da verdens minste bomring åpnet 6. januar 2003, var namsosingen Torkel Bakke eier av en Passat 2001-modell. Han fikk montert bombrikke i bilen, og han undertegnet en avtale som gikk på at det var greit å trekke penger fra kontoen hans for passeringer gjennom bomringen rundt Namsos, og rundt Trondheim.

Det, mente Bakke, ville være praktisk. En tur til Trondheim blir det saktens i ny og ne, skriver NamdalsAvisa.

Les svaret fra bomvegselskapet: "Solgt bilen? Meld i fra!"

800 kroner i november

- Jeg hadde Passaten i fire år før jeg solgte den i 2005. Etter den tid er bilen blitt solgt fire ganger. Nå er det ei dame i Stjørdal som står som eier, forteller Bakke som har drevet litt detektivarbeid i høst etter at det rare skjedde:

- Han begynte å legge merke til at han ble trukket for bompasseringer gjennom bomringen rundt Trondheim. Uten å ha kjørt der.

- For november måned lød regninga fra Trøndelag Bomvegselskap på nesten 800 kroner, forteller Bakke.

Da han ble oppmerksom på saken, begynte han å saumfare kontoutskriftene sine. Det viste seg at han var trukket bortimot 2.000 kroner av bomvegselskapet for passeringer han aldri har gjort.

Dette var merkelig. Høyst merkelig.

Tok ikke ansvar

- Hva gjorde du da du byttet bil?

- Jeg tok med meg bombrikken fra den gamle bilen over til den nye. Og de passeringene jeg har gjort, er registrert på brikken. Det som har skjedd her, er trolig at dama på Stjørdal - nåværende eier av Passaten - trolig ikke har bombrikke. Når hun kjører gjennom bomringen, blir passeringa registrert på bilnummeret, mitt gamle bilnummer, mener Bakke.

- Hva har du gjort med det?

- Jeg har ringt bomvegselskapet og gjort dem oppmerksom på fadesen. De har lovet å betale meg tilbake de pengene de skylder meg, nesten 2.000 kroner, og jeg regner med at det blir greit. Men jeg har merket meg at bomvegselskapet ikke tok ansvar for at de har gjort en feil, sier Bakke som går ut ifra at han ikke lenger står oppført som eier for Passaten i bomvegselskapets register nå som han har ringt og oppklart misforståelsen.

Holdbart system?

Han synes imidlertid systemet er for dårlig.

- Det er jo mange som selger bilene sine, og også etter hvert mange som passerer gjennom bomringen uten brikke. Systemet blir for vanskelig når en gammel eier blir belastet for de passeringene den nye eieren gjør.

- Kanskje er det mange flere enn meg som har gått seg på det samme? undrer Bakke som altså har fått ordnet opp for sin egen del, men som stiller spørsmål ved om systemet er holdbart.

Du kan lese mer om bil og trafikk på na.no - klikk her:

LES OGSÅ: Slik prøver de å lure bomstasjonen