Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke bare enkelt å være bil når vinterkulda setter inn for fullt. Nå er det rekordmange som opplever at bilen rett og slett ikke vil starte.

I beste fall skal det bare litt batterilading til – i verste fall ligger det an til verkstedbesøk og kjedelige regninger.

Her er noen enkle råd fra Brooms bilekspert, Benny Christensen, for hvordan du best forbereder bilen på sprengkulde:

Sjekk batteriet:

Et bilbatteri har gjennomsnittlig levetid på 4–6 år. Men dette kommer mye an på bruken. Du bør vedlikeholdslade batteriet noen ganger i løpet av sesongen. Dessuten er det viktig å sjekke at batteripolene er rene og fine. Mye irr her gir dårlig kontakt og dermed gode sjanser for stopp.


Holder frostvæska?

Frostvæska må tåle alle minusgradene vi har nå, hvis ikke kan konsekvensene bli store.

Frosvæskebeholder (Foto: Sigmund Bade)

Fryser den, risikerer du at både motorblokk og radiator kan sprenge og da kan også vannpumpa ryke. Dyrt? Ja, gjett om!

Dette må du få målt på et verksted. Frostvæska MÅ tåle 25 minus. Skal du til Tynset, bør den minst tåle 40 grader.

Husk at frostvæska også skal byttes av og til, den er på ingen måte evigvarende.

Les også: Vinterkulda tok knekken på denne


Pass på dørene:

Det hjelper ikke mye å ha fin bil hvis du ikke kommer deg inn i den. Jeg anbefaler å helle olje i alle dørlåser (ikke bruk spray annet enn i nødsfall, spraygassen inneholder sprit som tørker ut låsen). Smør silikon på alle listene. Når bilen er varm smelter snø og renner ned rundt omkring. Så fryser det til igjen når bilen har stått en stund.


Bruk riktig spylevæske

Nå må du ha spylevæske som tåler kulde! Sjekk utenpå kanna – og sørg for at du har litt å gå på. Kniper det, kan du kjøpe spylevæskekonsentrat og fylle på i tillegg, da tåler den mer. Sørg for at dysene er rene og frie for snø og is.


Dette må du ha i bilen:

Du må ha en skikkelig isskrape som tar isen, husk at disse også blir slitt. Kredittkort og blåfrosne fingre er ikke noen god kombinasjon på iskalde morgener. En kost må du også ha. Dessuten slepetau og startkabler. Og jeg anbefaler også en sammenleggbar spade. Uvurderlig den dagen du kjører deg fast.

Nye dekk? Disse må du ikke kjøpe:


Lenge siden service?

Ferske tennplugger og nytt bensin/dieselfilter er smart når bilen skal jobbe under ekstreme forhold.

Oljepåfylling (Foto: Sigmund Bade)

Når skiftet du sist motorolje?

Det er også en viktig faktor nå. Jeg skjønner at det sikkert er fristende å utsette utgifter som dette litt ekstra, men det kan bli veldig dyrt i lengden. Merkeverksted er generelt det beste, men har du ikke råd til dette, bør du bruke et annet og billigere verksted.


Noen generelle råd:

Har du motorvarmer? I så fall er du heldig nå! Bruk den, men ikke overdriv. En god tommelfingerregel er en times oppvarming pr. ti minusgrader. Starter du kald motor i sprengkulde, bør du la bilen stå og gå litt før du setter i gang. La motoren få litt arbeidstemperatur før du belaster den tungt.

Og vær forsiktig med strømforbruket på korte turer: Har du på ALT, risikerer du å tømme batteriet og dermed ikke få start neste gang du skal av gårde. Lykke til!

Tomme batterier og innelåste nøkler – les mer her: