Å kjøre rundt i en iskald bil – etter at du omtrent frøs av deg fingrene mens du skrapet av rutene – er ikke bra. Eller hyggelig? Det er faktisk ikke særlig bra for bilen heller. Kaldstart sliter på motoren og gjør også at du bruker mer drivstoff, som igjen er dårlig for miljøet.

Derfor: Dette bør du unngå og det er her våre råd kommer inn. Her har vi samlet noen av dem – for alle lommebøker!

For de fattige I: En vifteovn

Pris: Fra ca. 200 kroner:

Har du tilgang på strøm, har en skjøteledning og en vifteovn? Ja da har du det trenger for å få varme inni bilen. Dette er en ”jalla-løsning” som neppe verken Nemko eller forsikringsselskapene er glade i. Lov bare at du IKKE sier du har fått dette rådet av meg ...

Er du veldig fattig, men har lang skjøteledning kan du jo stjele strøm fra naboen ...

Du setter på ovnen litt før du skal av gårde, og så er bilen varm inni og kanskje også isfri på rutene før du skal av gårde. Men kle deg godt likevel. Er det skikkelig kaldt ute, blir det også kaldt inne i bilen før motoren begynner å avgi noe særlig varme. Men du slipper å fryse i starten!

For de fattige II: Top hat / presenning

Pris ca. 350 kroner:

Nei da – bilen blir ikke varm av dette. Men du slipper i alle fall å få neglesprett etter å ha skrapt vinduene rene for stålis med et Visa-kort eller et CD-cover.

Utfordringen med denne løsningen er når du legger top-haten på en våt bil og det blir 10 blå i løpet av natta. Skal love deg at den fryser skikkelig godt fast ...

Les også: Slik gjør du bilen vinterklar

Pajero-med-is (Foto: Scanpix / D.Lovetsky)


For de med jobb og fast inntekt: Motorvarmer

Pris: Fra ca. 4000 kroner:

Dette er en langt mer holdbar løsning. Motorvarmeren forvarmer motoren slik at den starter lettere og raskt gir varme. Bygger du i tillegg ut med en vifte inne i bilen, er det varmt her også når du setter deg inn. Denne jobben kan du gjøre selv, men jeg anbefaler absolutt at du heller betaler fagfolk for å gjøre det.

Du får en liten diskret plugg nede på støtfangeren foran. Så er det bare å koble seg på nærmeste stikkontakt. Kjøper du et tidsur (trenger ikke koste stort), kan du også slippe å gå ut og sette i gang varmeren tidlig på morgenen. Her kan du også koble til en batterilader hvis du vil, slett ikke dumt for å forebygge batteriproblemer

Kald, men bemidlet: Bensin/dieselvarmer

Pris: Fra ca. 15 000 kroner:

Her bygger du inn en enhet som bruker bilens drivstoff og varmer opp bilens kjølevann og starter varmeapparatvifta, slik at du har både varm motor og varm kupe når du setter deg inn og skal kjøre.

Kan bygges ut med brukervennlige løsninger. Du kan starte den med en fjernkontroll eller du kan ringe varmeren for å få den til å starte. Kjempesmart løsning som bruker lite drivstoff – dessuten er du helt uavhengig av strøm. Funker altså like bra på snaufjellet som utenfor bygården. Men det koster!

Har du allerede forvarmer?

Flere og flere av dagens biler – særlig de med diesel – levers med forvarmer. Altså en motor/ tilleggsvarmer som går på bilens drivstoff og ikke på strøm. På de fleste modellene kan denne bygges ut, slik at du får en fullverdig programmerbar og fjernstyrt motor og kupevarmer. Prisene her varierer veldig mye fra merke til merke, sjekk med forhandler.

Seriøst blakk? Da kan dette være løsningen

Pris: 25 kroner

Det aller billigste er å kjøpe et helt vanlig sitteunderlag. Legg det på badegulvet, eller et annet gulv med varmekabler en stund. Ta det med ut i bilen og sett deg på det når du skal ut å kjøre. Du får ikke varm bil av det, og du blir fortsatt kald på fingrene – men stumpen holder seg i alle fall god og varm. Ikke er det dyrt heller. Ca 25 kroner i nærmeste sportsbutikk.

Les også: Bakhjulstrekk vs. forhjulstrekk – hva er best?

Har du noen gode tips om hvordan man kan få varme i bilen? Skriv inn i kommentarfeltet under:


Vintervei (Foto: Scanpix / Oliver Lang)