finn_annonse (Foto: Faksimile Finn.no)
finn_annonse (Foto: Faksimile Finn.no)

Terje betalte 2500 euro for å selge sin egen sofa

Tapte 20.475 kroner: – Nå har jeg gitt bort sofaen til et loppemarked.

– Jeg tror at flere kan ha blitt lurt, sier Terje Treidene til TV 2 hjelper deg.

Terje skulle selge sofaen sin, men endte med å betale kjøperen 2500 euro, nesten 20.475 norske kroner.

– Jeg la ut annonse på sofa på Finn.no, og så gikk det noen uker uten at jeg fikk respons. Etter to-tre uker fikk jeg mail fra en som het «eurochrisguy» som spurte om sofaen fremdeles var til salg. Jeg bekreftet det. Så sa han at han var interessert, men han ville diskutere pris.

Terje satte ned prisen fra 4500 til 3500 kroner.

– Han ville kjøpe den, men for at handelen skulle gå i orden måtte jeg opprette PayPal-konto. Han sa at han skulle overføre penger til meg når jeg hadde opprettet kontoen. Det trodde jeg jo på.

Les også: Svindler norske kvinner med falske militærdokumenter

Overførte til Malaysia

– Deretter skrev en kontakt fra PayPal til meg at det ikke gikk an å overføre til meg, fordi «eurochrisguy» hadde en spesiell konto. Han sa «eurochrisguy» hadde en Mastercard-konto som gjorde at det ikke gikk an å overføre hvis det var mindre enn 250 euro på kontoen. Jeg måtte overføre penger, sier Terje.

Det Terje ikke visste var at PayPal-kontakten var falsk, selv om mailen hadde PayPal-logo. Terje mener den falske PayPal-kontakten, som kalte seg Lohela Williams, opererte sammen med «eurochrisguy».

– «eurochrisguy» ville at jeg skulle sette inn pengene til en kar i Malaysia, jeg skjønte ikke hvorfor. Han mente det var hans agent, for han eide et shippingselskap, og at de trengte penger for å hente sofaen. De skulle ha et par hundre dollar som en bekreftelse på at handelen var i orden. «eurochrisguy» ba meg dra til nærmeste Western Union Bank, og overføre til en konto i Malaysia. Jeg var jo dum, og sendte cirka 200 euro av gårde, sier Terje.

– Jeg trodde at hvis jeg gjorde det, skulle han sende pengene for sofaen på PayPal, men det skjedde ingenting, sier Terje.

Han får en ny mail av «eurochrisguy», som skriver at han ikke får overført pengene. Terje må sende enda 500 euro til Malaysia, så skal «eurochrisguy» garantert betale for sofaen.

Les også: Leif tapte 9.000 kroner på Finn.no

Skylder på kontoen

– Jeg overfører altså 500 euro til ham. Han kontakter meg igjen, og sier at han har prøvd hele helgen å overføre til min konto, men sier det ikke går, at det må være noe feil med kontoen min, sier Terje.

Deretter spør kontakten i PayPal Terje om han kan overføre 1.000 euro, for systemet godtar ikke overføringer under 1.000 euro.

– Jeg begynte å ane at det var noe rart, for jeg hadde allerede sendt 700. Men jeg sendte da over 1.000, og hadde sendt over til sammen 1.700 euro. Det begynte jo å bli litt penger, sier Terje.

Terje endte med å sende til sammen 2500 euro til kontakten i Paypal, Lohela Williams. Nå angrer han.

Se også: Nå kan du se dine favorittserier gratis på Sumo

Ville ha 2.000 euro til

– Det siste «eurochrisguy» skriver er at han helt garantert sender pengene hvis jeg sender 2000 euro til. Jeg skriver da både til dere og Økokrim. Økokrim kaller det Nigeriasvindel, svindlerne går inn på Finn, finner et offer, så prøver de å tappe så mye som mulig. Det siste jeg skrev til «eurochrisguy» var at jeg hadde kontaktet Økokrim, og jeg skrev at jeg ville kontakte politiet, sier Terje.

Etter det har ikke Terje hørt noe mer fra «eurochrisguy», eller kontakten i PayPal.

– Jeg er irritert over meg selv, fordi jeg var så dum at jeg gikk på det. Det burde ha ringt en bjelle. Det å sende penger til Malaysia. Det er ikke sånn det foregår, sier Terje.

– Jeg trodde fyren bodde i Norge. Han skrev dårlig norsk, men trodde det var en fyr i distriktet. Han hadde en Facebook-profil, og flere norske venner, så det var tydelig at han hadde kontakt med flere stykker i Norge, sier Terje.

Terje har solgt en del ting på Finn tidligere, og det har gått bra.

Les også: Her pågripes Finn-svindleren

Ganske uvanlig

Lars Vinden, ansvarlig for forbrukertrygghet i Finn.no, mener at svindelen Terje har blitt utsatt for ikke er vanlig.

– Det er ikke en veldig vanlig fremgangsmåte. Jeg kan vel knapt huske at noen har kontaktet oss og fortalt at de har betalt penger til kjøperen. Det høres veldig merkelig ut, men svindlerne er jo kreative i metodene de bruker, de kan jo ha hatt en troverdig historie, sier Vinden.

– Bare det at han har overført via Western Union Bank er en klar indikasjon på svindel. Bortsett fra å sende penger i posten er Western Union Bank den mest utrygge måten å overføre penger på, for det er nærmest umulig å spore opp mottakeren i ettertid, sier Vinden.

Han mener det hele minner om «advanced fee fraud».

– Det er ikke så kjent på Finn, men det er en klassisk svindelmetode, der man blir lurt til å betale litt og litt. Det kan sammenlignes med å gamble på casino, man taper litt, så spiller man mer for å vinne tilbake det tapte, og ender med å tape enda mer, sier Vinden.

Bør ringe noen bjeller

Vinden mener Terje burde brukt Finn betalingsgaranti.

– Da hadde han sluppet å tenke på alt mulig annet. Hvis noen skal kjøpe noe av deg, må du ikke finne på å overføre til kjøperen, du skal få penger. Hvis du kjøper skal du betale, hvis du selger skal du få betalt. I tilegg bør du være oppmerksom hvis selger eller kjøper er i utlandet.

– Dette er et eksempel på en historie som er for god til å være sann. Hvis selger skal ha penger for at du skal selge bør det ringe noen bjeller. Hvis man bare har kommunikasjon på e-post bør man tenke seg om, sier Vinden.

Les også: Unngå å kjøp tyvegods på Finn

Vanskelig å spore

– Det er helt i overkant av naivitet, sier Anne Dybo, rådgiver i Økokrims bedrageri- og korrupsjonsteam.

Hun tviler på at Terje ser noe til de pengene han overførte til kjøperen.

– Det er veldig vanskelig spore overføringer til Western Union Bank, og vi får neppe politiet i Malaysia til å ta saken, sier Dybo.

– Jeg har hørt om lignende saker der folk blir manipulert. Det er ikke så vanlig at noen som selger sender penger, det er mer vanlig at folk sender penger uten å få varen. Han burde ikke solgt sofaen til vedkommende. Du sender ikke penger til noen du skal selge til. Typisk at de kommer med en merkelig forklaring, troskyldige som vi nordmenn er tror vi på det.

Dybo forteller at det har vært jevnt med lignende type saker, og ber folk være mer forsiktige når de selger eller kjøper varer på nettet.

- Man må drive research, google, og eventuelt kontakte oss eller Forbrukerombudet, sier Dybo.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter