Dette er Mazdas konseptbil Shinari som akkurat er vist på bilutstillingen i Los Angeles. Den symboliserer Mazdas nye designretning, kalt Kodo.
Dette er Mazdas konseptbil Shinari som akkurat er vist på bilutstillingen i Los Angeles. Den symboliserer Mazdas nye designretning, kalt Kodo.

Nå skal Mazda stå på egne bein

Ford selger seg ned og det blir slutt på felles modeller.

Ford fortsetter å rydde i skapene og benytter samtidig anledningen til å få inn mer cash.

I løpet av kort tid har de solgt ut Jaguar, Land Rover, Aston Martin og Volvo. Nå er det aksjeposten i Mazda som står for tur. Dagens eierandel på 11 prosent skal reduseres til 3,5 prosent – og etter det vil ikke Ford lenger være en av de aller største aksjonærene i Mazda.

Dermed opphører en også 30 år lang tradisjon med stor Ford-eierandel i Mazda. I 1979 kjøpte nemlig Ford 25 prosent av Mazda. I 1996 tok så Ford i praksis over kontrollen da de kjøpte seg opp til 33,4 prosent – i en periode da Mazda slet svært tungt.

Nesten maniske

I 2008 var det så Ford som hadde det tøft, og de solgte seg da kraftig ned i Mazda for å skaffe sårt tiltrengte penger for å unngå konkurs.

Dermed ble det også spekulert i at Ford i praksis var på vei ut – og det får vi nå bekreftet.

– Ja, Ford har nesten blitt litt maniske i sin iver etter å selge ut alt som ikke har med kjernevirksomheten å gjøre, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

LES OGSÅ: Han har solgt Mazda i 40 år

Kun Ford som gjelder

– Kontrasten er enorm til bare noen år tilbake. Da var Ford imperiebygger og hadde store ambisjoner i mange retninger. Det viste seg nok å være langt vanskeligere enn de forutså.

Og pendelen har virkelig svingt den andre veien. Nå er det kun Ford som gjelder, og de ønsker tydeligvis å rendyrke og styrke sin egen merkevare mest mulig, uten å måtte ta hensyn til andre, sier Knut.

Nye samarbeidspartnere

– Hvilken betydning får dette for Mazda?

– De første kommentarene fra Japan går interessant nok på at dette vil gi Mazda større grad av frihet og dermed gavne deres produkter. Mazda er da også i veldig mye bedre skikk enn da Ford gikk tungt inn i 1996. De er fortsatt et nisjemerke i svært mange markeder. Men de har attraktive modeller i mange segmenter og har tatt store skritt framover de siste årene.

– De skal fortsatt ha et samarbeid med Ford, men ikke lenger utvikle modeller sammen med Ford. Det gir også Mazda noen utfordringer. De må finne nye samarbeidspartnere og inngå allianser med andre merker for å få ned utviklingskostnadene. Men det bør neppe by på store problemer å få til, sier Knut Skogstad.

Tøft konsept: Denne Mazda-SUV-en kommer om to år