Ønsker likevel at innsats teller ved karaktersetting

Regjeringspartiene varsler gjennomgang av reglene som gjør at elevenes innsats, innstilling og atferd ikke får noen betydning for karakterene i ungdomsskolen og videregående skole.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forskriften kom i fjor høst. Der understrekes det at grunnlaget for vurdering i fag er de samlede kompetansemålene som er listet opp i lærerplanen.

Innsats

Det blir presisert at elevenes forutsetninger, fravær, eller forhold knyttet til orden og atferd, ikke skal kunne trekkes inn i vurderingen i fag, skriver Aftenposten.

I praksis betyr det at en elev for eksempel kan tilbringe hele timen på Facebook, uten at det kan påvirke karakteren i negativ retning. Nå reagerer både lærere, skoleledere og politikere.

Uakseptabelt

Venstres parlamentariske leder Trine Skei Grande sier at rundskrivet fra Utdanningsdirektoratet trekker Stortingets mening ut i det ekstreme.

Høyres skolepolitiske talskvinne Elisabeth Aspaker sier at direktoratet pålegger lærerne et uakseptabelt ansvar.

Lederen av Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomité, Marianne Aasen (Ap), sier at temaet skal behandles i et møte med skolepolitikere i de tre regjeringspartiene Ap, SV og Sp.

– Hva det betyr at innsats ikke skal telle når fagkarakteren skal settes, må drøftes, sier hun, ifølge Aftenposten. (©NTB)