Da Holmestrand-gutten Dag Fredrikstad skulle begynne på skolen, gledet han seg. Men det ble snart klart at skoledagen på den private skolen ikke var så enkel for den nysgjerrige seksåringen. Foreldrene ble ringt opp og måtte hente sønnen da ting skar seg helt.

Ble mobbet

Selv sier 10-åringen det på denne måten:

– Jeg hadde det ikke noe godt på den skolen, og det var bare to stykker som ikke ertet og plaget meg.

Familien forsto ikke hva som var galt, inntil noen tipset oss om at kanskje problemet var at gutten hadde en eksepsjonell intelligens.

– Vi fikk tatt en IQ-test på ungdomstrinnet, og han scoret svært høyt, sier faren. Han synes ikke dette er så lett å snakke om.

Nettmøte om intelligente barn lørdag 20.11.10 fra klokken 18.50. Send inn ditt spørsmål allerede nå, nederst i saken.

Ny start

Sammen med skolen besluttet foreldrene at Dag skulle få begynne på en annen skole i Holmestrand kommune. Han er fornøyd med den nye, offentlige skolen.

– Her trives jeg godt, sier han med et stort smil, her trives jeg mye, mye bedre enn på den første skolen.

Også foreldrene er glade.

– Endelig fikk han et nytt syn på det å gå på skolen. Vi så plutselig hvordan han trivdes med skolearbeidet og det å gå på skolen, forteller mamma Ieva Fredriksen.

Bjørn sier at det ikke er noen tvil om at ekstremt intelligente barn er litt spesielle.

– De har kanskje enn annen og mer voksen måte å snakke på. Mange av dem sliter med det sosiale spillet. Sånn sett ble vår sønn en utfordring for de andre elevene.

Foreldrene Bjørn og Ieva er glad for at sønnen har det bedre på ny skole. (Foto: TV 2)

Alle rangeres likt

Rektoren på Dags nye skole Ekeberg forteller at alle på skolen skal ha lik status, om de er unormalt gode i skolefag eller om de sliter med fagene.
– Vi skal også være i stand til å se elever som Dag, sier Inger Rønning. Hun har selv har skrevet oppgave gjennom lærerutdanningen sin om nettopp elever som Dag.

– Det at de er ekstremt intelligente betyr ikke at de er skoleflinke. Det er ikke noen sammenheng mellom det å score høyt på en IQ-test og det å klare seg godt her i livet, påpeker hun.

Dag får matematikkundervisning på et høyere nivå enn de fleste andre på hans alder. I samme klasse hvor det går jevnaldringer som får undervisning på et lavere nivå enn alderen skulle tilsi.

Skoleledelsen mener nøkkelen er at alle blir sett på det nivået de er.

Lykkelige barn

Foreldrene, Bjørn og Ieva, har engasjert seg i Foreningen Lykkelige barn. De tror at det er mange familier som sliter med samme utfordring. Å skape en lykkelig skolehverdag for sitt meget intelligente barn.

Se reportasjen om Dag og familien på Lørdagsmagasinet kl 18.50.

Møt moren Ieva Fredriksen og sosiolog Tove Hagnes, som begge er aktive i Lykkelige barn i nettmøte. Skriv inn ditt spørsmål i skjemaet under.