BMW_6 serie_fart
BMW_6 serie_fart

BMW 6-serie debuterer som cabriolet

Her er de aller første bildene:

Det er neppe heeelt tilfeldig at BMW slipper de første bildene av sin nye 6-serie samtidig som det er bilutstilling i Los Angeles.

6-serien er ikke der, den skal nemlig vente til Detroit-utstillingen i januar. Men ved å slippe bildene nå, oppnår BMW to ting: Få ekstra oppmerksomhet rundt sin bil – og ta litt luven fra konkurrentene som viser nye modeller i Los Angeles.

BMW går forresten litt nye veier med denne lanseringen. Her bryter de tradisjonene, ved å vise cabrioletutgaven først. Men vi tipper bilder av coupéutgaven heller ikke er veldig langt unna.

Ikke ødelegge designet

Ut på markedet skal det være seks måneder mellom de to, det betyr at den hotteste cabrioleten for de godt bemidlede i 2011 sannsynligvis blir nye 6-serie.

Utseendet byr ikke på store overraskelser. BMW tar med seg hovedtrekkene fra forrige 6-serie, men har løsnet opp litt på tidligere sjefdesigner Chris Bangles linjer. 6-serien har blitt litt mykere og mer umiddelbart harmonisk i linjene. Kjedeligere vil nok mange også mene, men dette er retningen BMW går i nå, med flere modeller.

BMW har utviklet stofftaket sammen med det tyske ekspertfirmaet Edscha. Det er selvfølgelig tykt og godt isolert og alt det der – men mer viktig for BMW Det er designet for å ikke ødelegge linjene på bilen, med eller uten tak.

Lyst på mindre BMW? Les om brukt 3-serie her

Lide for skjønnheten

BMW_6-serie_tak
BMW_6-serie_tak

For å bevare coupelinjene er det særlig viktig å sørge for at taket går langt nok ned når det er nedfelt, hvis ikke får bilen den umiskjennelige cabriolet-klumpen bakerst som mange av konkurrentene sliter med.

Ut fra disse bildene har BMW lykkes svært godt. Som en bi-effekt av det er bagasjerommet noe begrenset, men på en bil som dette må man lide litt for skjønnheten!

Lenger og bredere

BMW_6-serie_ovenfra
BMW_6-serie_ovenfra

Taket går forresten opp på 19 sekunder og bruker 24 sekunder når du skal felle det ned.

Nye 6-serie har vokst og cabrioleten har lagt på seg 74 mm i lengden. Nå er den totalt 4,89 m lang, den er også blitt litt bredere – og litt lavere. Vi snakker altså om en av de største cabrioletene på markedet.

Den innvendige plassen skal ha vokst litt, mens bagasjerommet står på stedet hvil. 350 liter med taket oppe, 300 når du feller det ned.

Denne BMW-en er også stor

5 sekunder blank

Bilen debuterer som 640i og 650i. Førstnevnte har 3-liters turbosekser, mens 650i stiller med 4,4-liters V8. Sistnevnte gjør 0–100 km/t på fem sekunder blank. Det er sju tiendedeler kjappere enn 640i – med norske avgifter kommer det til å bli noen særdeles kostbare tiendedeler.

Etter hvert kommer det naturligvis flere motoralternativer, ikke minst diesel og temmelig sikkert også hybrid.

Les om Mercedes-Benz E-klasse Cabriolet her

BMW_6-serie_side
BMW_6-serie_side