Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde

Tre billigbiler med turbo

Vi satte prisgrensa på 10 000 og fant en Ford, en Mitsubishi og en Volvo.

Nå er det snart ikke mulig å kjøpe en bil uten turbo. Men skrur du tiden tilbake drøyt 20 år, så var det ganske annerledes.

Turbo var skikkelig tøft, og synonymt med ”power” og ”speed” - med klare assosiasjoner til løpsbiler og racerbaner.

Hva får du av turbobil hvis du har 10 000 kroner å handle for? Det er utfordringen i denne bruktbilrunden. Og jeg kan love deg: Mye dritt. Skjærte motorer, biler som ikke starter, "nesten komplett bil og det som mangler følger kanskje med på delebilen eller i en av eskene"...

Det er helt klart en fordel å kunne skru litt selv i alle fall.Og ikke minst bør man sjekke nøye før man kjøper bil. Så man ikke får ”halvannet tonn med problemer”.

Her er noen smakebiter av det beste vi klarte å lete opp av turbo-bil til super-lavpris. Ingen koster over 10 000 kroner.


1984 Ford Escort RS Turbo. Kr. 5000

Escort-annonse
Escort-annonse

For å se hele annonsen, klikk her:

Jeg fikk ikke helt tak i hva dette er for noe. Er det en vanlig Escort som er ombygd til RS Turbo – eller er det en ombygd RS Turbo kanskje?

Spiller for så vidt ikke så stor rolle heller, bilen har i alle fall både turbo-motor og RS-interiør så vidt jeg kan se. I tillegg ser karosseriet greit ut bortsett fra stylinggrillen da – den ser bare helt tragisk ut...

Men, det er et men! Motoren starter ikke. Det positive er at Escort er kurante biler som er greie å skru på og med billige deler – så denne bilen bør være fullt mulig å få på veien igjen.

Les også: Ford Granada V8 - den ukjente Ford-modellen


1986 Mitsubishi Galant Turbo. Kr. 3000,-

Galant-annonse
Galant-annonse

For å se hele annonsen, klikk her:

Mitsubishi var tidlig ute med turbo i flere av sine modeller. Ikke så veldig rart kanskje – de er jo store innen produksjon av turboaggregater.

I Galant er det en 2-liter som har fått påmontert ”sot-jager”. Resultatet er 150 hk i en relativt lett bil, som gir helt greie prestasjoner når alt er på stell. Dette eksemplaret fusker imdierltid litt...

Ganske uvanlig bil dette, og garantert en klassiker om få år. Vi får bare håpe at en barmhjertig sjel dukker opp og forbarmer seg over den før det er for sent.

Les også: Turbo SUV til 200 000,-


1993 Volvo 460 Turbo intercooler. Kr. 9999

Volvo-460
Volvo-460

For å se hele annonsen, klikk her:

Dette er rundens både nyeste og dyreste bil og den ser ganske grei ut. 1,7-liters motoren kommer i fra Renault og 460 Turbo går vel ikke akkurat inn i kategorien ”råskinn” med sine 123 hk, men klarer akkurat å komme under 10 sekunder i fra 0-100 km/t.

Kvaliteten kan være noe ujevn i tulipan-Volvoen. Men setene er i alle fall gode. De lagde nemlig Volvo selv, hjemme i Sverige.

Les også: Dette er verdens raskeste Volvo