Illustrasjon: Vidar Gulliksen
Illustrasjon: Vidar Gulliksen

Raske biler som ikke blakker deg

Det finnes mange godbiter – bare du leter litt. Her er vår liste:

Du kan kjøpe en Golf som fyker til hundre på 8 sekunder, og prisen er bare halvparten av en like rask BMW 523i. Raske biler behøver ikke koste skjorta.

Ikke i Norge en gang, der avgiftene er basert på bilvekt og utslipp – og ikke minst på hestekrefter, som raske biler er helt avhengig av. Fartsbiler til overkommelig pris har som regel bensinmotor. Ofte er forbruket pent ... når du kjører snilt.

Golf 1,4 TSI: Under panseret sitter en 1,4 liters motortass med både turbo og kompressor. Effekten blåses helt opp i 160 hester. 8 sekunder blank til hundre. Pris fra 301.000 kroner.

Rådyrt sekund

BMW 323i: Stor bil med 3-liters rekkesekser på 204 hester. 7,9 sekunder. Pris fra 580.600 kroner. Enkelt regnestykke hvis det bare er farten du er ute etter.

Og den nevnte Golfen er 156.000 kroner billigere enn den store Golf- stjerna: GTI-råskinnet med 210 hester. Riktignok er GTI et drøyt sekund raskere enn TSI – men det er sannelig et rådyrt sekund.

Her kan du lese alt om GTI:

Racer-Skoda

Likevel, det beskjedne knøttet Skoda Fabia RS slår Golf GTI langt ned i støvla.

Samme 1,4-motor som Golf TSI, men med 180 villgamper på stallen. 7,3 sekunder til hundre er like raskt som en Audi A5 Quattro cabriolet med 211 hester. Pris henholdsvis 320.000 og 734.000 kroner.

Tenk å stå med en passe møkkete Fabia i lyskrysset og gi bånn pinne før Audi-kaksen rekker å reagere.

LES OGSÅ: Denne lurer du alle med

RASKE SMÅSAKER:

Mini Cooper S: 175 hk 7,0 sek 314.000 kr

Skoda Fabia RS: 180 hk 7,3 sek 320.000 kr

Citroën DS3 THP: 156 hk 8,1 sek 291.900 kr

Alfa Romeo MiTo TB: 135 hk 8,4 sek 280.000 kr

Peugeot 207 GT: 156 hk 8,6 sek 307.900 kr

Audi A1 1,4 TFSI: 122 hk 8,9 sek 215.400 kr

Mini Cooper: 122 hk 9,1 sek 218.000 kr

Mange kjappe småbiler står ikke på norske prislister, men det er lov å importere.

Mercedes A-klasse Turbo med 193 hester bruker 7,5 sekunder, og Opel Corsa OPC med én hest mindre bruker 7,2.

Golf-klassen

Golf TSI og GTI, lederbilene i kompaktklassen, er nevnt. Det finnes konkurrenter. Raskest blant de prisgunstige kjører Skoda.

Skoda Octavia 1,8 TSI: 160 hk 7,8 sek 304.700 kr

Audi A3 1,8 TFSI: 160 hk 8,0 sek 334.000 kr

Mazda 3 2,0: 151 hk 8,2 sek 297.000 kr

BMW 118i: 143 hk 8,7 sek 286.000 kr

Peugeot 308 1,6: 156 hk 8,8 sek 214.000 kr

Honda Civic S 1,4: 140 hk 8,9 sek 271.000 kr

Diesel?

Vi har snakket om bensinbiler, men på tre av fire nybiler som selges i Norge knatrer dieselmotor under panseret. Mange av disse er sterke og raske, med enormt moment som skyver kraftig på.

Forbruket er lavt, men de er tjukke og tunge, og hvis det bare er kjapp sprint til hundre fulgt av lystig lyd – så er bensinbilene oftest billigere.

Riktignok bruker bensinbilene mer og dyrere drivstoff, men det skjer saker og ting på den fronten. En 170 hesters BMW 320i kryper for eksempel helt ned i 0,64 på mila.

LES OGSÅ: Bilen din bruker mye mer enn den skal

Noen vi har glemt? Skriv i kommentarfeltet under:

BMW 3-serie - vinneren i kvalitetsundersøkelsen hos Fleet Cars.
BMW 3-serie - vinneren i kvalitetsundersøkelsen hos Fleet Cars.