200 turbohester til under 30 000 kroner.

Dette er en skikkelig godbit på bruktmarkedet.

Rover_620_ti detalj
Rover_620_ti detalj

I ti-utgave b,lir Rover 600 en svært sprek familiebil - og på bruktmarkedet får du den nå svært rimelig.
I ti-utgave b,lir Rover 600 en svært sprek familiebil - og på bruktmarkedet får du den nå svært rimelig.

Er du villig til å tenkte litt utradisjonelt? Og har lyst til å kjøpe en bil ingen vil tro er et lite råskinn – til veldig lite penger per hk?

Da er Rover 620ti et veldig godt alternativ? Rover-hva-for-noe tenker kanskje du? Jo da, dette er ikke akkurat verdens mest kjente bil og det er heller ikke verdens beste bil. Men en ulv i fåreklær – det er den!

Noen korte fakta: 2-liters turbo på 200 hestekrefter. 0–100 km/t på litt over sju sekunder. Veldig mye utstyr. Kostbar bil her hjemme da den var ny. Nå får du den grisebillig.

Overtale økonomidirektøren

Sent på 1990-tallet holdt jeg faktisk på å kjøpe denne bilen, det vil si jeg holdt på å få arbeidsgiveren min den gangen til å kjøpe den.

Jeg hadde nemlig fått firmabil og jeg gikk selvfølgelig lettere amok da jeg oppdaget at Rover-importøren den gangen hadde satt ned 620 ti fra 400 000 til 300 000 kroner. Dermed var den også innenfor budsjettet mitt.

Jeg troppet opp på kontoret til økonomidirektøren vår og gjorde et iherdig forsøk på å få ham til å gå bort det som var policy i firmaet den gangen – nemlig å kjøpe enten VW eller Audi. Jeg argumenterte med at dette var et kupp, at mye av verditapet allerede var tatt (avslag på 100 000 kroner osv. osv.) og at dette var mye smartere enn å kjøpe en eller annen dusinbil.

Her kan du lese om Rover 75 i Brooms bruktbilguide

To til salgs

Men nei, han bet ikke på. Og i ettertid var nok ikke det så helt dumt, i alle fall fra et økonomisk synspunkt. Og det er nå engang slik økonomidirektører er betalt for å tenke.

Så det ble Golf GTI på meg i stedet, til gjengjeld har jeg holdt et lite øye med 620ti på bruktmarkedet og sett den falle og falle. Nå er det heller ikke så mange biler igjen, men av og til dukker det opp et eksemplar. Og de blir stadig billigere.

Akkurat nå ligger det faktisk to stykker ute på finn.no. En 1997- og en 1998-modell. 97-modellen har gått 150 000 kilometer og blir din for 31 557 kroner. 98-modellen har rullet mer, 189 000 kilometer, og prisforlangende på den er 29 557 kroner.

Det smaker litt taktisk prissetting, og det skulle ikke forundre meg om du kan prute endel her.

"Ettermontert" airbag

Rover 600-serien er egentlig en Honda Accord med litt påklistret Rover-faktor. De fleste av dem har også Honda-motor, dessverre har ikke 620 ti det. Den har Rover-motor – og Rover-motor var dessverre aldri synonymt med "problemfritt bilhold og lite feil".

Rover klarte også på sin helt særegne måte å tilføre 600-bilene feil Accord aldri hadde, mye av det skyldes nok at de delene som var unike for Roveren ikke helt snakket samme språk som Accorden. Så ja, dette er ikke verdens beste bil. Men det er absolutt ikke full krise heller.

Skinn og treverk er naturligvis på plass (dette var jo tross alt en av Rovers mest eksklusive biler) og den har massevis av utstyr. Interiøret er i hovedsak hentet rett over og er hverken eksklusivt eller sporty – til gjengjeld ser du veldig tydelig at airbag på passasjersiden ikke helt var med i planen da dashbordet ble designet. Den ser nesten ut som den er limt på i etterkant og det er ikke så langt fra sannheten.

Her er en ny SUV som skal stjele statuskunder:

Kurant med deler

Mot tampen av livet sitt fikk Rover 600 katastrofale resultater i EuroNCAP-krasjtesten og produksjonen stanset kort tid etter – før den ble erstattet av 75.

Deler til denne bilen bør ikke være noe stort problem, selv om Rover er konkurs og borte. Alt som er identisk med Accord er kurant å skaffe og kniper det, kan du få ta i det aller meste fra England.

Jeg fikk altså aldri kjøpt 620ti-en jeg drømte om. Men nå i dag, til 30 000 kroner? Jo, jeg kjenner at det frister litt!

LES OGSÅ: Konkurssalg på lekker familiebil

Vet du av andre godbiter i denne prisklassen? Skriv i kommentarfeltet under:

Rover-6-serie
Rover-6-serie