Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
BMW-M3_1987_sort-i-sladd
BMW-M3_1987_sort-i-sladd

BMW M3: Det ble ikke tøffere enn dette

Nå feirer legenden 25 år - vi tar et tilbakeblikk.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Er det ett biljubileum som virkelig fortjener å feires, så er det BMW M3s fødselsdag! Få biler har bydd på mer kjøreglede og moro enn nettopp den kompakte og tøffe M3-en! Nå fyller den 25 år.

Dette vil vi markere med en liten serie som tar for seg hver enkelt modell av de fire M3-generasjonene som har kommet så langt.

Vi starter naturlig nok med begynnelsen - og E30.

Bombe

BMW Motorsport startet M3-prosjektet i 1981. Den første bilen ble vist på Frankfurt-messen høsten 1985. Den slo ned som en bombe! I 1986 kom bilen for første gang på markedet.

BMW-E30-M3-Sport-Evo-Black[

Og bilverdenen har ikke blitt tatt så på senga siden VW viste fram sin Golf GTi i 1976.

Det er lett å trekke paralleller. Ingen var forberedt – ingen hadde noen reell konkurrent, begge bilene ble umiddelbart store suksesser, ja - jeg er nesten fristet til å si påstå at det var magi... Begge var klassikere helt fra starten av. Og i dag, henholdsvis 35 og 25 år etter, er de begge svært etterspurte som bruktbiler.

Kjørte GTI - drømte om M3

Jeg husker selv sommeren 1986 som det skulle vært i går. Jeg hadde da en stund kjørt den aller siste GTI-modellen av Golf Mk I, men hadde våte drømmer om uoppnåelige, rådyre M3.

Ved siden av der jeg jobbet den gang, var det en som hadde oppfylt bildrømmen. Lykken var hvis jeg var ute når han reiste fra jobben. Bare lyden fra den røde M3-en der den dro forbi i andregir med de svulmende bakskjermene godt ned over bakhjulene i svimlende akselerasjon, var nok til å redde dagen min.

Les også: Alt om VW Golf GTI


Meritt-liste:

BMW-E30-M3-løpsbilbakfra


At E30 M3 var en meget vellykket race-bil er det heller ingen tvil om. Den vant 24-timersløpet Nürburgring, Spa 24 Hours, Guia Race, European Touring Car Championship, Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, og World Touring Car Championship - bare for å nevne noe.

Denne merittlisten i seg selv sier helt klart noe om HVOR kompetent denne bilen var.

Fire sylindre - ikke turbo

Motoren i M3 er det BMW internt kaller S14. Den har fire sylindre og er på 2,3 liter og 195 hk / 240 Nm. Nok til å sende den 1165 kilo tunge bilen av gårde fra 0 – 100 km/t på bare 6,8 sekunder, mens toppfarten ble klokket til 229 km/t.

I 1989 kom det krav til katalysator. Det betydde ofte nedsatt ytelse, men ikke hos BMW M3. Der tryllet de fram ytterligere 20 hk og den ble enda raskere enn før...

Flere spesialmodeller fulgte i årene som kom. Aller råest var M3 Sport Evolution. Den hadde samme motor, men økt boring hadde gjort at denne var på 2,5-liter og 238 hk. Den gjorde 0-100 på 6,2 sekunder og finnes bare som 1990-modell.

Les vår test av BMW M5 her:


Motor og chassis

BMW-E30-M3-motor

Topplokket er i prinsippet en forkortet utgave av det vi finner på BMW M635 CSI og har fire ventiler pr. sylinder. Og selv om turboaggregat på denne tiden for alvor hadde begynt å gjøre seg gjeldende - så ”puster” M3-en selv...

Alle motorene i M3 kjennetegnes ved at de har toppdeksel med teksten: BMW M Power i hvitt på - unntatt Sport Evolution som har helt sort toppdeksel og knallrøde tennplugg-kabler.

Girkassen er en femtrinns Getrag 260 i to utgaver, for henholdsvis Europa og USA. Bakakselen har differensialbrems med opptil 25 % låsing.

Gokart

Felgene var 7x15, skodd med 205/55VR-15 dekk, unntaket var Sport Evolution som hadde 7,5X16-felger med 225/45ZR-16 dekk. Denne hjulpakka kunne også bestilles på andre M3.

Styringen er ”kortere” enn i en vanlig E30 og også hjulopphenget er kraftig oppdatert i forhold til standardbilen. Med blant annet kortere og stivere fjærer, andre støtdempere, andre hjulnav og ABS-bremser, tykkere stabilisatorstag foran og bak – og ikke minst andre hjulvinkler med økt caster.

Med andre ord - det lukter racerbil - og feedbacken du får fra denne bilen er enestående, det ER nesten som å kjøre en stor gokart!

BMW-E30-M3-Interior-Dash


Se opp for:

Mange biler er veldig hardt kjørt, og selv om M3 er solid redskap, så bør hjuloppheng og drivverk sjekkes nøye.

Nå bygges løpsbiler "tilbake" til sivile versjoner. Her er det absolutt all grunn til å sjekke karosseriet NØYE i tillegg. Skader (ofte mange og omfattende) kan være regelen, snarere enn unntaket på disse. Igjen - sjekk nøye: Alle overganger, karosseriskjøter, passform etc.

Ekte og uekte:

BMW-E30-M3-emblem

Vær også oppmerksom på at vanlige E30-er har blitt "ombygd" til M3. Disse vil aldri oppnå samme status og verdi som en "ekte" bil, selv om de kan være like morsomme å kjøre.

Du avslører dem lett. En "ekte M3" har bokstavene WBS i chassinummeret mens alle andre har WBA.

Priser:

Ofte finnes det ikke biler til salgs i Norge i det hele tatt, men akkurat nå ligger det faktisk to-tre eksemplarer ute.

E30 M3 er trolig en bil som har nådd prisbunnen nå, og fine originalbiler bør være en ganske ”sikker” investering.

Små-lurvete biler starter på ca 150 000 kroner, rene rep. objekter, ombygde biler, etc skal være enda billigere.

For en hel og pen originalbil i god stand, må du betale i overkant av 200 000,-. Mens unike eksemplarer med lav kilometerstand og mye utstyr (skinn, takluke, aircondition etc) og kjent historikk må du betale rundt 300 000 kr. for. Aller dyrest er de 600 eksemplarene av Sport Evolution som ble bygget.

I Tyskland koster fine biler fra ca 20 000 euro (ca 160 000 kr) og oppover. Med norske avgifter og moms er ikke import noe du vil spare penger på, men det kan være lettere å finne bil til salgs der.

BMW-M3_1987_sort-i-sladd


Sjekk ut: BMW E30 i vår store bruktbilguide

Del med Facebook-vennene dine

Visste du at:

- Hjulnav, bremser og ABS-system kommer direkte fra E-28 5-serie?

- M3 E30 cabriolet ble produsert ett år lengre – fram til 1991 – enn sedanen som hadde produksjonsstopp i 1990.

- Cabrioletutgaven av M3 var håndbygget og 786 eksemplerer ble produsert?

- M3 E30 Evo III var den sterkeste med 2,5-liters motor på 238 hk og ble produsert i 600 eks?

Se BMW-s egen M3 video her:


BMW 6-serie coupe - årets mest sexy bilnyhet?