Billig - men likevel dyrt? En tur til bilverksted i utlandet kan fort bli dyrere enn du tror.
Billig - men likevel dyrt? En tur til bilverksted i utlandet kan fort bli dyrere enn du tror.

Dette går i stykker på bilen din

Få med deg denne lista - så er du forberedt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De aller, aller fleste bilmerkene i Norge har treårs / 100 000 kilometer nybilgaranti. Og det meste av hva som går i stykker på bilen i denne perioden – med unntak av slitedeler som bremser, lyspærer, viskerblader etc. - dekkes da av garantien.

Det er med andre ord når bilen passerer tre tre år / 100 000 kilometer (det som kommer først) at utgiftene kan begynne å galoppere.

Stor aktør

Britiske Warranty Direct tilbyr tilleggsforsikring på biler – etter at nybilgarantien har utløpt. De har en solid kundebase - og dermed veldig mye statistikk over hva som går galt på de ulike bilene.

Warranty Direct har nå utarbeidet en liste over hva som er de ti mest vanlige feilene på tre til sju år gamle biler. Det vil si de feilene hvor de utbetaler erstatning til kunden.

Les også: Hjelp - bilen min har gått en måned over garantitiden


- Benny, du som er vår egen bilekspert – er det noen overraskelser på denne listen?

- Ja, det var det – inntil jeg fikk tenkt meg litt om - da skjønte jeg greia!

- Jaha, en litt nærmere forklaring hadde gjort seg for oss andre...

Ikke alt dekkes

- Jo – jeg stusset på at bremser ikke var på denne listen. Det er en veldig vanlig feil på alle biler – nye som gamle. Grunnen til dette må være at dette ikke dekkes av garantien Warranty Direct gir. Selvfølgelig!

- Det samme gleder elektriske feil, slik som varmeseter, dårlig kontakt i brytere og ledningsnett etc. Men så ser jeg på listen og ser at det BARE er mekaniske deler der. Og jeg tipper - nei jeg gjør ikke det engang – jeg faktisk helt sikker på - at elektriske feil heller ikke dekkes.

Risikomerker

- Noe med ”liten skrift” her med andre ord?

- Nei – egentlig ikke. Det er veldig vanlig at det finnes noen slike unntak. Grunnen er nok rett og slett at premien ikke skal bli for dyr.

- Andre ting dette sier deg?

- Ja jeg er litt overrasket over at tannstang / servo er så høyt på listen. Dette er et kjent problem på Alfa Romeo 156 / 159 og jeg tipper mange av eierne her har tegnet en slik tilleggsforsikring.

bildeler

- Det samme med svinghjul. Her er det Audi / VW som har slitt. Særlig på de første bilene med 2-liter TDI-motor, Det samme har Ford S-Max / Mondeo av litt tidlige utgaver.

Les også: Dette er bruktbilene fra helvete


Kan gi merklige utslag

- Drar du noen konklusjon ut av dette?

- Ja, delvis. Men statistikk er statistikk. Men jeg tipper at det er flere eiere av ”risiko-merker” som Alfa, BMW, Audi etc – som fort blir veldig dyre å reparere om noe går galt - som tegner en slik forsikring. Så det er nok en overvekt av disse bilene i forhold til de ”safe” som Mazda, Honda etc.

Derfor kan en slik statistikk få noen litt merkelige utslag.

- Ellers så ser jeg med litt bekymring på at det er større sjanse for at turboen til 30 000 kroner ryker på bilen min - enn at et hjullager til 3000 kroner ryker...

Katta i sekken: Har man ingen rettigheter?


Dette er topp 10 listen


Komponent:

Andel av reparasjoner:

Lenkarm

5,86 %

Endeledd

3,89

Tannstang / servo

3,88

Turbo

2,18

Vannpumpe

2,07

Hjullager

1,86

Bensinpumpe

1,38

Svinghjul

1,05

Innsprøytningsdyse

0,86

Automat-girkasse

0,38