Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TV2 Nyhetenes avsløring av at en betrodd verkstedarbeider i Ålesund har laget 37 falske EU-godkjenninger bare i år har vakt stor oppsikt. Statens vegvesen har anmeldt de fiktive godkjennelsene – og frykter at det kan være snakk om mange flere.

Brooms bilekspert Benny Christensen har mange år bak seg i bilbransjen, som blant annet bilmekaniker og verksmester. Og han blir ikke veldig overrasket over denne nyheten.

LES SAKEN: Mekaniker lagde 37 falske EU-godkjenninger

De rette personene

– Nei, jeg vil si at det er på tide at noen blir tatt. Jeg har hørt rykter om ting som dette ved mange anledninger og har egentlig bare ventet på at det skulle "smelle". Det er jo slik at det er "sort får" i de aller fleste bransjen og bilbransjen er ikke noe unntak., forteller Benny.

– Kjenner man de "rette" personene, er det ikke noe problem å få EU-godkjent en bil "over telefonen" – eller bare ved å stikke innom. Det er jo ikke vanskelig å jukse med dette hvis man vil. Men for bransjen er selvfølgelig dette svært uheldig. De som gjør ting som dette, ødelegger for alle de seriøse som er i stort, stort flertall. Derfor synes jeg det er bra at de som jukser blir tatt, sier Benny.

Mer påtakelig

– Hvor stort omfang tror du dette kan ha?

– Nei, det er umulig for å meg å si, det blir bare rene spekulasjoner. Men det tilfellet som er avslørt i Ålesund er nok ikke det eneste. Jeg har selv vært borti å få inn nylig EU-godkjente biler på verkstedet som umulig kan ha blitt sjekket slik de skulle. I de fleste tilfellene skyldtes det nok feil eller slurv – bilmekanikere er jo tross alt bare mennesker de også – men noen ganger var det mer påtakelig enn som så.

Avskrekkende effekt

– Hva mener du kan gjøres med dette?

– Jeg tror det er veldig viktig å slå hardt ned på dem som blir tatt i juks. Reaksjonene må ha en avskrekkende effekt. Og så bør man ha kontrollsystemer og ta stikkprøver. Dermed øker også faren for å bli tatt – hvis noen lar seg friste til å jukse.

– Regelverket og rutinene er svært klare. Og som sagt: Det store flertallet følger boka og jobber seriøst. Og for alle de er det positivt at de som jukser blir tatt, avslutter Benny.

LES OGSÅ: Hvordan vet jeg når bilen skal på EU-kontroll?

Har du vært borte i noe lignende? Fortell i kommentarfeltet under: