cls-SB-3
cls-SB-3

Offisielt: Mercedes CLS Shooting Brake kommer i 2012

Stasjonsvogner blir ikke mye lekrere enn dette.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes viste den første gang tidligere i år, på bilutstillingen i Beijing. Og nå er det offisielt bekreftet: Nye CLS skal også komme i stasjonsvognutgave, som (i alle fall så langt) heter Shooting Brake.

Mottakelsen bilen fikk var nesten entydig positiv og fjernet nok all eventuell Mercedes selv hadde til prosjektet. Dermed går den i produksjon på Mercedes-fabrikken i Sindelfingen, fra 2012.

Alle nisjer

"Stasjonsvogn" er forresten ikke et ord Mercedes selv bruker om bilen. De ønsker å markedsføre den som en coupe med stor bakluke. Men om den ikke blir noen plassmester (det setter nok denne bakluka en effektiv stopper for), blir det i alle fall en langt mer fleksibel bil enn vanlig, firedørs VLS:

Det finnes snart ikke den nisjebilklassen som Mercedes ikke har en modell i. Her er de ute igjen – med en bil som vi vel ikke kan påstå at markedet har etterspurt i veldig stor grad før den kommer.

Nye CLS blir nesten 200 000 kroner rimeligere – les mer her

Svarer BMW og Mercedes

Linjelekre CLS har blitt en kjempesuksess, til tross for at den langt på vei bare er en mindre praktisk versjon av E-klassen. Til gjengjeld har Mercedes truffet skikkelig innertier med designet.

Og nå vokser altså CLS-"familien" til to modeller – og Mercedes svarer samtidig på nye modeller fra både Audi og BMW. Det er nesten utrolig hvor tett de tyske statusmerkene nå konkurrerer, i den ene nisjen etter den andre.

Klassisk oppskrift

Bilen er inspirert av de klassiske "shooting brake"-modellene ethvert statusmerke med respekt for seg selv måtte ha for noen tiår siden. Det vil si litt mer plass enn i en coupe – uten at det skulle gå på bekostning av verken kjøreegenskaper eller design.

Den gangen var det to (eller tre) dører som gjaldt, men Mercedes tar sjansen på å la nykommeren få fem dører. Ikke dumt med tanke på litt praktisk tenkning!

Mer hodeplass

cls-SB-4

Med ytre mål like under fem meter, blir dette en diger bil. Lengden kommer godt med, for høy er den absolutt ikke. Likevel bør passasjerene i baksetet ha atskillig bedre plass til hodet enn i den vanlige CLS-modellen.

Konseptbilen var utstyrt med to separate stoler bak, i stedet for tradisjonelt baksete. Materialvalg og finish i interiøret bærer preg av at dette skal være en svært eksklusiv bil. her er det aluminium og ekte treverk – og en svært karakteristisk midtkonsoll som trekker ned mellom forsetene.

En av de lekreste bruktbilene du kan kjøpe – les mer her

71 pærer

På motorfronten blir det store bensinmotorer, både V6 og V8. Dessuten en 2,1-liters diesel på i overkant av 200 hk og en større V6-diesel. Vi tar heller ingen store sjanser hvis vi tipper at også denne bilen vil komme med hybridløsning.

Og forresten: Frontlyktene har 71 LED-diodepærer – hver. Ikke så rent dårlig det heller!

Les mer om BMW-en som blir en tøff konkurrent – klikk her