rute volkswagen (Foto: Volkswagen)
rute volkswagen (Foto: Volkswagen)

Denne frontruta trenger du aldri å skrape

For godt til å være sant? Nei da, dette kommer!

Du har sikkert tenkt det du også når du har stått der med isskrapa (eller kanskje CD-coveret) på en iskald vintermorgen: Hvorfor er det ikke noen som har funnet opp en frontrute som ikke iser?

Vel, nå er det ikke lenge til dette kan være en realitet. Volkswagen melder nemlig at de har kommet langt i utviklingen av en isfri frontrute. Det er godt nytt for oss som bor her i nord!

Ikke miste varme

VW samarbeider med Fraunhofer Institute for Surface Technology i Braunschweig, Tyskland og den nye teknikken kalles Low-E. Ideen er at glasset skal miste så lite varme som mulig. For å klare det, har man lagt et tynt lag av indiumtennoxid på utsiden av frontruta, Den isolerer og gjør at varmen ikke forsvinner.

Dermed blir ikke ruta så kald at vann fryser – eller snø får satt seg fast på den. Dette skal også effektivt ta bort alle duggproblemer.

LES OGSÅ: Dette burde alle biler hatt

Påvirker mobiltelefonen

Gjelder det så uansett temperatur? Nei, men så langt mener VW at low-E-teknikken skal fungere i alle fall ned til 18 minusgrader.

En utfordring er at det ekstra laget på frontruta påvirker mobiltelefonsignalene, men også det mener VW skal la seg løse. Foreløpig kan de ikke si noen eksakt tid for når dette er i produksjon, men målet er at den nye frontruteteknologien skal bli tilgjengelig på alle VWs merker og modeller om noen år.

LES OGSÅ: Hvor viktig er det egentlig med 4x4?