Ingen av disse koster mer enn 10 000 kroner!

Når jeg lager bruktbilrundene, så synes jeg det er morsomt med variasjon og bredde i bilmerker og produksjonsland. Men det skulle vise seg å ikke være så lett her...

Visst finnes det både Audi Quattro, Golf Syncro, Ford Sierra / Mondeo og amerikanske Blazere og Suburban osv. til under 10 000 kroner. Problemet er bare at dette stort sett er rep. objekter, delebiler, starter ikke, må hentes på henger, har manglelapp som rekker herfra til Moss etc. etc.

Av japser derimot, er det fullt mulig å finne fungerende biler – og her er tre av dem!

Er det slik at dette rett og slett er bedre biler? Eller er det bare tilfeldig? Skriv inn din mening om det i kommentarfeltet under!


1985 Subaru pickup. Kr. 7000

Subaru-annonse

For å se hele annonsen, klikk her:

Disse bilene var en skikkelig prisgunstige og ble en ”hit” midt på 80-tallet. Her har vi i tillegg et påkostet eksemplar med T-tak omtrent som på en Pontiac Firebird – uten sammenliknig for øvrig... Denne har også en Gem Top (kapell over planet) med den raffe forkortelsen GT! Eller ”Kremtopp” som de ofte også ble kalt.

Dette er seige biler, som du nesten må bruke bomber og granater for å få tatt livet av, om rusten ikke tar den for deg. Rust kommer først i nedkant på dørene og rundt hjulhusene.

Oljelekkasje på motoren fra kamaksel-simringer er en vanlig feil, det samme er defekte drivakselmansjetter og ventil-tikk fra motoren.

Her følger det også med en delebil – så denne bør klare en vinter eller to til...

Les også: Dette er Norges eldste Subaru:



1987 Toyota Tercel 4WD wagon. Kr 10 000

Toyota-Tercel

For å se hele annonsen, klikk her:

Her har vi en annen gammel kriger - nemlig en Toyota Tercel. Ikke noen fryd for øyet akkurat, men ganske praktisk. Med en pris på 10 000 kroner – er det også denne rundens desidert dyreste bil!

Også på Tercel er det rusten fiende nummer én, men akkurat dette eksemplaret ser ut til å ha klart seg rimelig greit. Og forskjermene som kanskje ruster aller mest har blitt byttet.

Under panseret i de europesike bilene var en 1,5-liter bensinmotor.I USA kunne den leveres med en 2-liter også. Girkassen har en egen ”EL” (ekstra low) posisjon – et slags lavgir - som gjør framkommeligheten ekstra god.

Andre generasjon Tercel ble egentlig erstattet av tredje generasjon i 1986. Unntaket var stasjonsvogna som ble produsert med kun mindre endringer fram til 1988.

Vår bruktbil-test av Toyot Landcruiser finner du her:


1992 Mitsubishi Lancer 4wd. Kr. 7000

For å se hele annonsen klikk her:

Sjekk kilometerstanden og sjekk bildene! En litt lurvete forskjerm til tross – dette tror jeg er rundens beste kjøp!

Okei - du får neppe stående applaus fra rånegjengen i det du svinger inn på den lokale bensinstasjonen. Det er ikke akkurat noen EVO vi snakker om her... Men med litt godvilje så kan vi kalle det en forgjenger. 1,8-literen på 97 hk duger greit i en såpass lett bil. Selv om motoren i dette eksemplaret har litt ”hikke” akkurat nå - men jeg har vondt for å tro at det er noen stor sak å fikse det - det bør jo uansett sjekkes litt nøyere...

Designet er kjønnsløst og interiøret kjedelig, men Mitsubishi lager gode biler og denne Lanceren er nok ikke noe unntak. Girkassen er alltid et svakt punkt på eldre Mitsubishi så denne bør sjekkes. Motoren kan bruke litt olje også - men på¨en bil som ikke har gått mer enn denne, så er det neppe noe problem.

Lyst på sprekere Mitsubishi? Sjekk denne: Turbo-SUV til 200 000,-