kai_rukke (Foto: TV 2 hjelper deg)
kai_rukke (Foto: TV 2 hjelper deg)

Bilselgeren lurte både kundene og banken

Kai Rukke solgte «heftelsesfrie» biler med heftelser på flere hundre tusen kroner.

I kveld viser TV 2 hjelper deg en reportasje om Øyvind Aga fra Øvre Årdal som kjøpte en brukt Audi TT som viste seg å bære en dyster hemmelighet. Audien skulle ifølge kontrakten være heftelsesfri, men halvannet år senere viste det seg at bilselgeren og hans familie hadde belånt bilen med 384.000 kroner bak Øyvind Agas rygg. Selgeren var Kai Rukke ved GK Bil på Nesbyen i Buskerud.

Etter at vi skrev om Øyvinds bruktbilkjøp i går ble han kontaktet av en leser. Les hele saken her.

– Jeg ble ringt opp av en som hadde opplevd det samme, hans bruktbil hadde heftelser på cirka 240.000 kroner. Men han hadde kjøpt bruktbil av Kai Rukke tidligere uten problem, sier Øyvind.

– Den saken er avsluttet, så det er ikke mye og kommentere her, sier Kai Rukke til TV 2 hjelper deg.

Thomas Midteide, informasjonssjef i DnB NOR beskriver saken som et ekstremt unntakstilfelle og opplyser videre at de har avsluttet kundeforholdet med Kai Rukke.

– Vi som bank lærer også av en sak som denne, og det er selvsagt helt uholdbart at en kunde skal oppleve rot som dette, sier Midteide.

Ikke alene om å bli lurt

Øyvind Aga er altså ikke alene om å føle seg lurt av Kai Rukke. Både Ove Sæternes fra Namsos og Jarle Byberg fra Hønefoss minnes en tid med mye stress etter at de kjøpte bruktbiler av Kai Rukke.

– Det var veldig, veldig frustrerende. Han er flink til å snakke for seg når du er der, men han er ingen handlingens mann, forteller Jarle Byberg.

Jarle kjøpte en bruktbil av Kai Rukke i november 2007, og skulle få ettersendt fire piggdekk uka etter. Det tok imidlertid tre måneder med mange purringer. Siden Jarle selv mener han kan lite om bil, valgte han å kjøpte av et firma i stedet for en privatperson. Hans valg skulle imidlertid vise seg å bli en slitsom affære. I tillegg til de manglende dekkene, ble nemlig bilen taksert med feil og mangler for 30.000 kr bare få dager etter kjøpet.

– Kai Rukke påstod at bilen var i tipp topp stand da jeg kjøpte den. Da jeg krevde at han skulle betale reparasjonene ba han om å få bilen tilbake til Nesbyen for å taksere skadene selv. Jeg ga til slutt etter, men da beholdt han den i et halvt år uten at noe skjedde, forteller Byberg.

Se også: Sjokkert Jesper fikk bilen tauet bort

Tar ikke selvkritikk

Kai Rukke svarer at Byberg fikk dekkene sine til slutt, og at han syntes 30.000 kr var for mye for de takserte manglene.

- Treneringen av tiden må Byberg stå for selv ettersom han nektet oss å bruke utbedringsretten som en selger har, sier Rukke.

Jarle Byberg reagerer sterkt på Rukkes versjon.

- Kai Rukke skulle taksere skadene, men det gikk et halvt år uten at noe skjedde. Dagen før saken skulle opp i Forliksrådet ringte plutselig Kai Rukke og fortalte at han hadde reparert bilen, selv om vi var enige om at skadene bare skulle takseres før vi skulle finne en løsning sammen. Hadde alt blitt gjort ett år tidligere hadde jeg sluppet advokatutgiftene, sier Byberg, som tapte nærmere 40.000 kr på saken.


jarle_byberg (Foto: Privat)
jarle_byberg (Foto: Privat)

Les også: Alt om bil og båt i testbasen

- En utrolig slitsom affære

Ove Sæternes kan skrive under på at det har vært mye stress og sinne i forbindelse kjøpet av en bruktbil hos GK Bil i 2008. Bilen hadde en heftelse på rundt 100.000 kr som Kai Rukke ifølge kontrakten skulle innfri, men det tok nesten ett år før han betalte.

- Han virket først veldig positiv og hyggelig, men fra ord til handling... Tida gikk og han skyldte på det ene og det andre. Jeg har ikke peiling på hvor mange telefoner jeg tok og hvor mange mailer jeg sendte. Det var en utrolig slitsom affære, forteller Ove Sæternes.

Kai Rukke forklarer at bilen han solgte til Ove Sæternes hadde tilhørt et nært familiemedlem. Bilen var belånt og stod i fare for å beslaglegges av Namsmannen. Finansieringsselskapet som eide heftelsen på bilen ba dermed Kai Rukke om å selge den for dem, forklarer Kai Rukke i en e-post til TV 2 hjelper deg. Bilen ble solgt til Ove Sæternes og konflikten mellom ham og Kai Rukke startet etter kort tid.

- Pengene kom aldri fra ham, derfor mener jeg at han var den første som brøt avtalen, sier Kai Rukke.

Ove Sæternes forklarer imidlertid at han stoppet innbetalingen til Kai Rukke fordi finansieringsselskapet som eide heftelsen ba ham om å betale direkte til dem og ikke til Kai Rukke.

Rukke bryter erstatningsavtale

I Øyvind Agas sak svarer Kai Rukke følgende når vi spør hvorfor han solgte en bil som heftelsesfri når han visste den var belånt:

- Dessverre så ble det gjort. Nå har kunden rydda opp for seg, og jeg har rydda opp med kompensasjon, og da synes jeg saken bør være avslutta, sier Rukke.

Men etter to måneder mangler Øyvind Aga ennå 6000 kr av kompensasjonen på 22.000 kr som de ble enige om. Pengene skulle dekke Øyvinds advokatutgifter i saken, samt Øyvinds tap da han måtte utsette salget av bilen på grunn av heftelsen. Pengene skulle egentlig vært på Øyvinds konto mandag 13. september, men etter minst 30 purringer på e-post har Kai Rukke ennå ikke gjort opp for seg.

- Kai Rukke har selv foreslått nedbetalingsplaner som han bryter. Det har vært veldig slitsomt, sier Øyvind Aga som fremdeles håper å få hele erstatningsbeløpet.

Når TV 2 hjelper deg ber Kai Rukke om å svare på den samstemte kritikken fra tre kunder, sier han:

- Jeg bruker dessverre ikke mer tid på disse sakene som er avsluttet.