øyvind_aga (Foto: Lene Dreyer)
øyvind_aga (Foto: Lene Dreyer)

«Heftelsesfri» Audi TT var belånt med 384.000 kr

Øyvind oppdaget at bilselgeren hadde lurt både ham og banken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg fikk panikk, sier Øyvind Aga til TV 2 hjelper deg.

Bilselger Kai Rukke solgte ham Audi TT-en gjennom firmaet sitt GK Bil på Nesbyen i Buskerud i august 2008, og ga Øyvind en kontrakt på at bilen var uten økonomiske heftelser - selv om selger visste at bilen var belånt.

– Utspekulert sak

Det var i februar 2010 at Øyvind Aga kjente panikken komme. Da han skulle selge bilen han hadde kjøpt av Kai Rukke ett og et halvt år tidligere, ringte en interessert kjøper og fortalte at bilen var belånt med 384.000 kr i en annen persons navn.

Øyvinds undersøkelser viste at det var Kai Rukkes daværende samboer og hennes bror som hadde belånt bilen. Men hvordan er det mulig å holde en heftelse skjult for både bilkjøperen og motorvognregisteret?

– Det er heldigvis sjelden vi ser en så utspekulert sak som dette, sier André Fimreite, seniorrådgiver i NAF.

Fimreite mener likevel at bankene har et problem når det faktisk er mulig å holde en heftelse skjult.

– Da bør kanskje bankene se litt på rutinene sine.

salgsdokument (Foto: Privat)

Lurte alle

Det viste seg at Kai Rukke hadde klart å lure både banken og Øyvind Aga ved å somle med innsendingen av lånepapirer og omregistreringsskjema.

Kai Rukke solgte nemlig den aktuelle Audien til sin daværende samboer og hennes bror den 12. august 2008. To uker senere, 23. august 2008, solgte han samme bil til Øyvind Aga.

Ved et bilkjøp er det vanlig prosedyre at bilforhandleren formidler et billån mellom kunden og banken, noe også Kai Rukke gjorde for sine familiemedlemmer. DnB NOR utbetalte dermed 384.000 kr til Kai Rukkes familie etter at Kai Rukke hadde fakset de nødvendige dokumentene.

Deretter skal bilforhandleren sende originaldokumentene i posten slik at banken får tinglyst lånet. Ifølge DnB NOR mottar de alltid papirene og tinglyser lånet i løpet av et par dager, men i tilfellet Kai Rukke måtte de purre i sju uker. Lånet ble dermed ikke tinglyst før 29. september 2008, fem uker etter at Øyvind Aga hadde kjøpt bilen.

Se også: Sjokkert Jesper fikk bilen tauet bort

DnB NOR beklager

– Hva gjorde banken da dere ikke fikk dokumentene av Kai Rukke?

– Da purret vi, og purret igjen. Vi må bare erkjenne at dette tok veldig lang tid og at vi ikke fikk den dokumentasjonen vi skal ha effektivt og greit. Derfor tok det også veldig lang tid før vi fikk tinglyst dette lånet, svarer DnB NORs informasjonssjef Thomas Midteide.

Midteide beskriver saken som et ekstremt unntakstilfelle og opplyser videre at de har avsluttet kundeforholdet med Kai Rukke.

– Vi som bank lærer også av en sak som denne, og det er selvsagt helt uholdbart at en kunde skal oppleve rot som dette, sier Midteide.

Da banken tinglyste lånet 29. september 2008 visste de ikke at bilen var solgt. Bilen ble nemlig ikke omregistrert på Øyvind Aga før 13. oktober 2008. Øyvind Aga mener både han og banken ble grundig lurt.

– Kai tilbød seg å sende inn omregistreringspapirene og det skulle ta et par dager. Men det tok et par måneder med mange mailer og telefoner fram og tilbake, sier Øyvind Aga.

– Det virker som om han har trenert det hele for å skjule dette for meg og banken. Det er jo en skandale. Jeg skjønner ikke at det går an å operere sånn, fortsetter Øyvind.

kai_rukke1 (Foto: TV 2 hjelper deg)


Les også: Alt om båt og bil i testbasen

Kai Rukke svarer på kritikken

Kai Rukke mener at saken er avsluttet, men svarer likevel på noen spørsmål fra TV 2 hjelper deg.

– Du visste det stod et stort lån på bilen da du solgte den?

– Jeg visste at det var tatt opp lån, men at det tok så lang tid før kunden rydda opp for seg. Dessverre, sier Kai Rukke.

– Man skal ikke selge en bil som heftelsesfri når man vet den er belånt. Hvorfor gjorde du det?

– Dessverre så ble det gjort. Nå har kunden rydda opp for seg, og jeg har rydda opp med kompensasjon, og da synes jeg saken bør være avslutta, sier Kai Rukke.

Saken så ut til å bli avslutta da TV 2 hjelper deg møtte Kai Rukke sammen med Øyvind Aga i begynnelsen av september. Da godtok han å betale 22.000 kr til Øyvind for å dekke advokatutgiftene hans, samt tapte inntekter ettersom bilsalget ble forsinket på grunn av heftelsen.

Kai Rukke lovte at pengene skulle være på Øyvinds konto 13. september 2010, men i dag mangler det ennå 6000 kr, til tross for at Øyvind har purret over 30 ganger.

– Kai Rukke har selv foreslått nedbetalingsplaner som han bryter. Det har vært veldig slitsomt, sier Øyvind Aga som fremdeles håper å få hele erstatningsbeløpet.

Kai Rukke la ned firmaet GK Bil i januar 2009, og har uttalt til TV 2 hjelper deg at han ikke skal selge biler igjen.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter