thorn5 (Foto: TV 2 hjelper deg)
thorn5 (Foto: TV 2 hjelper deg)

Betalte 70.000 kr for kameraet og en VHS-spiller

– Jeg hadde tillit til Thorn, dette er en horribel sum.

I 2003 inngikk Miriann Augustinussen en leieavtale med Thorn i Tromsø. Produktet hun skulle låne, et håndholdt DV-kamera, hadde en verdi på 7-8000 kroner. I august, sju og et halvt år seinere oppdaget hun at Thorn ikke hadde sluttet å trekke henne, selv om det hun hadde betalt inn for lengst hadde passert verdien av kameraet.

– Jeg fikk jo sjokk da vi begynte å regne sammen, sier Miriann til TV 2 hjelper deg.

Da hun inngikk leieavtalen hadde hun i mange år vært kunde hos Thorn i Tromsø. Hun har tidligere leid både TV, videospiller og vaskemaskin fra selskapet.

– Etter en viss leieperiode pleide jeg å gå innom butikken i Tromsø for å høre hvor mye som gjenstod og så innløste jeg de forskjellige produktene, slik at de ble mine eiendeler, sier Miriann.

Les også: Vibeke-Emilie betalte 19.000 kroner for én bok

Autogiroavtalen kostet dyrt

Thorn har siden den gang gjort om hele sitt forretningskonsept og butikken i Tromsø er lagt ned. I tillegg ble Miriann også anbefalt å gå over til å betale med autogiro, slik at hun hver måned har blitt trukket 600 kroner fra Thorn.

– Alt har egentlig bare gått i glemmeboken. Vi har nesten ikke brukt kameraet og pengene har bare forsvunnet ut av kontoen min, sier Miriann.

Hun innrømmer at hun kanskje burde ha fulgt litt nøyere med på kontoutskriften, men mener likevel at Thorn burde ha et ansvar overfor kundene sine.

– Jeg har jo hatt et veldig godt kundeforhold til Thorn og jeg synes de burde ha noen rutiner for å ta kontakt med kunder som har betalt urimelige summer, langt ut over verdien på produktene.

Tok betalt for kassert videospiller

Etter at TV 2 hjelper deg begynte å se på saken har det kommet frem at Thorn ikke bare har tatt seg godt betalt for videokameraet. I over sju år har de feilaktig trukket Miriann for en videospiller hun kjøpte ut allerede i 2003. Nesten 70 000 kroner har Miriann til sammen betalt for disse to produktene.

– Det er jo helt horribelt, denne videospilleren har vi ansett som vår i årevis og den har for lengst havnet på fyllinga, sier Miriann oppgitt.

Kundeservicesjef i Thorn Norge AS, Stein-Thore Askautrud, bekrefter at de nå vil tilbakebetale i overkant av 9000 kroner til Miriann for det hun har betalt for videospilleren etter avsluttet kontrakt.

– Her har vi gjort en feil og det beklager vi, sier Askautrud.

Les også: Alle våre tester om lyd og bilde

Forbrukerombudet kritiske til Thorns rutiner

Imidlertid mener Thorn det er kundens ansvar å følge med på hvor mye de betaler for et produkt og vil derfor ikke kompensere Miriann for kameraet hun har betalt for i sju og et halvt år.

– Kunden bestemmer selv lengden på leieavtalen og kan når som helst benytte seg av muligheten for utkjøp, sier han til TV 2 hjelper deg.

Forbrukerombudet bekrefter at kunden selv har et ansvar, men mener likevel det er urimelig av Thorn ikke å varsle kunden. De er også kritiske til at Thorn ikke har noe system for å fange opp slike tilfeller der man betaler i årevis på et utdatert produkt.

– Vi vurderer å kontakte Thorn angående rutinene deres, sier fungerende forbrukerombud, Gry Nergård.

Miriann er glad for at hun får tilbake pengene for videospilleren, men lurer på hvor mange andre som er i hennes situasjon.

– Tenk hvis jeg hadde levd til jeg var 90 og dette bare hadde fortsatt, sier hun oppgitt.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter