Skyline åpn.bilde
Skyline åpn.bilde

Tre for deg som vil leke litt

En Volvo, en Nissan og en Ford - og ingen koster mer enn 100 000,-.

Det er viktig å beholde barnet i seg. Og barn liker jo å leke - ofte med biler. Derfor har vi i denne bruktbilrunden funnet "lekebiler" for litt store gutter og jenter som ikke føler seg for gamle til denslags.

Biler som kan by på høye motorbrøl, heftige sladder, svidd gummi og både grus- og snø-føyke!

En for asfaltbane, en for isen og en klassiker for krøn og svingete grusveier i rallyskogen!


1994 Nissan Skyline GT-S. Kr. 70 000

Skyline
Skyline

For å se hele annonsen, klikk her:

Nissan Skyline - bilen som får blodpumpa til slå litt raskere på alle som liker lukta av svidd gummi.

Med en 2,5-liters motor som er trimmet til over 550 hk og bakhjulstrekk i en forholdsvis lett bil, er det ikke noe stort problem å frambringe slik lukt. Bare se på bildene i annonsen om du ikke tror meg.

Skyline-bilene har vist seg å være svært solide og gode. Men en liten sjekk av drivverk – og kanskje særlig clutchen – skader ikke.

Dette er en eksterm bil til ekstrem bruk og man kan derfor ikke regne med helt samme driftsikkerhet som på en ny Toyota Auris. Og du bør faktisk ha litt peiling før du hiver deg på et slik prosjekt.

Bilen er mye påkostet og egner seg like godt til dragrace som til drifting. Og er denne rundes desidert sprekeste! Den skifter eier for 70 000 – noe som ikke kan være langt unna selvkost..

Lyst på Nissan 200 SX? Sjekk denne:


1964 Volvo PV. Kr. 100 000,-

PV-annonse
PV-annonse

For å se hele annonsen, klikk her:

Bildene av denne flotte, klassiske Rally-PV-en leder tankene tilbake til tiden da Tom Tana herjet i rally-skogene med sin hvite PV og sopte med seg stort sett det som fantes av sølv på premiebordene. Men han hadde ikke svart panser.

Men det hadde imidlertid Joginder Singh som vant Safarirally i 1965 med sin hvite Volvo PV.

Volvo PV er fortsatt en populær rallybil og sees stadig i både Challenge rally og andre historike løp.

Dette er stort sett solide biler, og det meste av slitedeler får du fortsatt tak i og de er svært kurante å skru på – men du må ha tomme-verktøy!

Rust er hovedfiende nummer én. Sjekk bagasjerommet, gulvet, nedkant av dører og ikke minst der bakskjermene er skrudd fast i karosseriet

Les også: Dette er verdens raskeste Volvo



1987 Ford Sierra Is. Kr. 20 000

Sierra-Is
Sierra-Is

For å se hele annonsen, klikk her:

Bil med bakhjulstrekk, skikkelige piggdekk og en isbane. Dette er seriøs moro. Her kan selv den mest sedate og satte familiefar og -mor få ”horn i panna...”

Og det er akkurat isbil denne Sierraen er – og et relativt seriøst og pent eksemplar av arten, med halvbur, Sparco-stoler og 4-punkts seler, for å nevne noe.

Sierra Is har en 2-liters motor med innsprøytning, så den går ganske bra også. Den er i tillegg lettkjørt som få. Her kan du ligge i breisladd med fullt rattutslag og ”styre” med gasspedalen!

Vurderer du Sierra bør du sjekke at registerreimen er skiftet – intervallet er 60 000 km. Lekkasje fra vannpumpa er ganske vanlig og de kan ruste ganske friskt – så sjekk nedkant av dører, hjulbuer og jekkfester litt nøye.

Bare for å være litt kjip helt til slutt: Husk at kjøring på islagte vann stort sett er ulovlig...

Alt du må vite om brukt Ford finner du her: