Seksjonsleder Jo Bernt Brønstad, byggeleder Jan Westvik, koordinator Hågen Ven fra Statens Vegvesen og Olav Kristiansen i Mesta ved saltlageret for Midt Norge. De forteller om et prosjekt med redusert salting i Meråker til vinteren. Foto: Jan Erik Sundøy/bladet.no/ANB
Seksjonsleder Jo Bernt Brønstad, byggeleder Jan Westvik, koordinator Hågen Ven fra Statens Vegvesen og Olav Kristiansen i Mesta ved saltlageret for Midt Norge. De forteller om et prosjekt med redusert salting i Meråker til vinteren. Foto: Jan Erik Sundøy/bladet.no/ANB

Statens Vegvesen vil ikke stoppe saltingen

Hva mener du? Er saltet nødvendig - eller gjør det egentlig veiene glattere? Si din mening:

– Vi sitter på mange analyser som sier at salt gir en trafikksikkerhetseffekt. Vi mener at å slutte med salting i verste fall er livsfarlig, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen til NRK.

Statens Vegvesen har nettopp hatt en to dager lang konferanse, der saltinga på veiene har blitt diskutert. I Meråker er saken høyaktuell.

Egentlig mot salting

Interesseorganisasjonen "Stopp veisaltingen" framholdt der at saltet ofte kan være skyld i trafikkulykker.

Også Statens Vegvesen er klar over de negative effektene av saltet, og har derfor jobbet med prosjektet "Salt smart" de siste tre årene.

Lastebilforbundet mente på konferansen at det foregår en panikksalting på veiene. De er egentlig imot saltinga, men vi innser at noe salting må til.

Flere saker om bil og trafikk på bladet.no

Les også: Slik kan det gå når du skal unngå en hjort

Hva er din oppfatning? Er det riktig å bruke så mye salt på vinterveiene som vi gjør i dag? Bruk debattfeltet under