Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Visste du at det fantes en Ford Granada med V8-motor? Det er mange som ikke har hørt om den – ikke så rart, forresten.

Dette er nemlig en veldig sjelden og spesiell bil.

granadaperana-forfra (Foto: Mike Kay)

Bilens korrekte og offisielle navn er Ford Granada Perana V8, og den ble kun produsert i 1973 og 1974. Og for deg som kan din Granada-historie, så vet du allerede at det er snakk om MK I-generasjonen.

Du som ikke kan din Granada-historie – kan trykke på linken under å få deg et bitte lite grunnkurs:

Klassiker: Ford Granada i to generasjoner


V8-motor fra Mustang

Motor-V8

I likhet med Ford Capri Perana med V8, er det Fords velkjente 302 cu.in motor på 5-liter som er å finne mellom forskjermene i Granada. Denne Windsor Small Block-en er den samme som vi kjenner fra blant annet Ford Mustang. Det er en kurant, god og slitesterk motor – med MYE krefter.

0–100 km/t på 7,8 sek.

Effekten var 255 hk og 405 Nm – nok til å gjøre den ellers litt tunge og sedate familiebilen skikkelig sprek! 0–100 km/t gjorde den unna på 7,8 sekunder og det var det ikke mange som klarte å følge i 1973.

Og det er vel absolutt grunn til å tro at en og annen BMW- og Mercedes-eier med sekssylindret bil fikk seg en ubehagelig overraskelse av det som så ut som en helt alminnelig, litt sløv, Granada.

Toppfarten var anstendige 207 km/t. Mens bensinforbruket var oppgitt til nesten1,2 liter på mila.



Interiør (Foto: Mike Kay)


Det beste fra to verdener

De få av motorjournalistene som fikk anledning til å prøvekjøre den, hyllet bilen hemningsløst. Stabil, komfortabel, god plass og godt skyv fra V8-eren. Noen mente til og med at dette var den beste Forden noensinne – med det beste fra to verdener. Europeisk design og understell - og amerikansk motor.

De første V8-Granadene var bygget på GLX-utgaven, men etter hvert gikk man over til de enda bedre utstyrte Ghia-modellene.

Les om en annen Ford klassiker – Capri her:


granadaperana06[1]

Både coupe og sedan

Du fikk den både som coupe og som sedan – men ikke som stasjonsvogn. Og de aller, aller fleste bilene hadde automatgir. Men noen veldig få ble også produsert med manuelt gir.

Rent estetisk var det svært lite som skilte Perana V8 fra standard Granada. Kun noen få, diskrete emblemer på forskjermene og litt kraftigere hjul -185/70x14 dekk på 6x14 felger i stål med hjulkapsler skilte den fra originalen.

Granada-Perana ble hovedsakelig markedsført gjennom Fords forhandlernettverk i Sør-Afrika. Men biler ble også eksportert til USA og Europa. Den velkjente bensinkrisen midt på 70-tallet var en effektiv stopper for denne eksklusive modellen – dessverre ...

Alt du må vite om brukt Ford finner du her:


Har du en slik bil – eller vet om en? Ja – da vil vi gjerne høre fra deg!

GranadaPerana-avis