VW Passat 2011: Dette er sannsynligvis Norges mest solgte bil i 2011

Spørsmålet er - er den ny nok?

Volkswagen Passat_Estate_fr
Volkswagen Passat_Estate_fr

Det er en surrealistisk opplevelse å starte med en bitende kald, tidlig vintermorgen i Enebakk, og noen temmelige mislykkede forsøk på isskraping med et CD-cover – og fortsette den bare timer etterpå i Barcelona-traktenes duse varme.

Det er ikke så ofte vi i broom.no tar oss tid til å være med på billanseringer.Men når en av Norges absolutte bestselgere skal fornyes – ja da er vi på plass!

– Vi håper å selge 5500 Volkswagen Passater i løpet av neste år, sier Volkswagen-sjefen i Norge, Terje Maler.

lansering_Passat
lansering_Passat

Går det om han vil, så blir dette altså den mest solgte bilen i Norge i 2011. Og med en uoffisiell startpris på under 300.000 for en stasjonsvogn med diesel, skal du ikke se bort fra at de lykkes. Derfor er det også kanskje den viktigste. Nå skal vi se om den fortjener den statusen?

Skinnet bedrar?

Først kan vi si at dette ikke er en helt ny bil, selv om Volkswagen reklamerer med det.

Riktignok dreier det seg heller ikke om noen ren facelift, men et eller annet sted midt imellom.

For dem som er litt bilinteresserte, så vet de at forskjellen mellom Golf V (5) og Golf VI (6) heller ikke var så stor. Det var en evolusjon av den eksisterende bilen – om enn en effektfull en. Vi ser den samme taktikken brukt her.

Da vi i tillegg vet at konkurrentene i mange tilfeller ikke bare har gått opp på siden av, men også passert Volkswagen Passat, ja da stiller vi oss spørsmålet om dette holder.

Les testen av nye VW Sharan 7-seter her:


Déjà Vu

Slik ser den ut bakfra, nye VW Passat stasjonsvogn. Broom er på lanseringen akkurat nå.
Slik ser den ut bakfra, nye VW Passat stasjonsvogn. Broom er på lanseringen akkurat nå.

Bilene står linet opp på en parkeringsplass i et industriområde like utenfor flyplassen i Barcelona.

Ved første øyekast får vi en veldig følelse av Déjà Vu, at vi dette har sett dette før. Og det er ikke så rart.

Det er kun takplata som er beholdt fra den utgående Passaten, men allikevel virker det veldig kjent, for bilen er stort sett den samme.

Vi snakker små forbedringer, der den største forandringen er at den har fått den nye Volkswagen-grillen. Men akkurat den er såpass anonym at man egentlig ikke legger merke til designgrepet.

Kjent bak rattet

Typisk VW-interiør også i nye Passat. Pent, ryddig og enkelt
Typisk VW-interiør også i nye Passat. Pent, ryddig og enkelt

Også når vi inntar føresetet er vi på kjent grunn. Dashbordet har fått noen usynlige forandringer, rattet er det samme, det ser rett og slett så å si helt likt ut som i den eksisterende Passaten.

Det er først når vi gir oss i kast landeveien at den første ordentlige forandringen åpenbarer seg. Det blir stille.

Volkswagen har brukt en del grunker på å beskytte fører og passasjerer mot både hjul-, vind- og motorstøy. Her har de lyktes. Motoren er så dempet at man knapt legger merke til den. Og vi må opp i over 140 km/t før vi merker noe særlig vindstøy.

Svingete rock´n roll-veier

Turen går opp i fjellene bak havnebyen Barcelona. Vi skal tukte noen svinger.

Testbilen har elektronisk, justerbart chassis, der du kan velge mellom ”comfort” og ”sport.”

Vi starter på ”comfort” der den duver seg fram fra sving til sving, og går over til ”sport” da den blir et langt skarpere våpen. Inntrykket er at bilen er kompetent, men at det er litt kjønnsløst. Det blir dårlig med ståpels for å si det sånn.

Spennende motoralternativer

Men det er nok ikke den enorme kjøreopplevelsen denne bilen skal selges på. Her snakker vi praktisk familiebil.

Og det er også først her vi begynner å snakke spennende. Som tidligere nevnt i teksten kommer den (nesten) nye Volkswagen Passat til å få en startpris på under 300.000 kroner. Dette gjelder 122-hesters bensinvarianten med en 1,4-liters TSI-motor. Også gjelder det BlueMotion-dieselen på 105 hester. Akkurat den nøtta kan bli hard å svelge for konkurrentene.

Blir Passsat for liten? Sjekk denne:

Ikke helt ny altså?

Joda - vi kjenner den igjen...
Joda - vi kjenner den igjen...


Ikke engang Volkswagen klarer å skjule at den nye Passaten ikke er en helt ny bil – og her får du vite hvorfor.

Verdensmestrene i plattformteknologi selger jo til vanlig en Skoda som en Audi og en Seat som en Volkswagen – uten at noen klarer å ”ta dem” på det. Men dette er det de ikke helt har fått til med den nye Passaten.

· Designerne selv sier at bilen er 75 prosent ny.

Ok, men den beholder nøyaktig det samme understellet, så selv om karosseriplatene foruten taket er nye, så er det fortsatt mye av den samme bilen. De samme dimensjonene, de samme formene, det samme understellet – etc.

· Viktige detaljer som dashbord har kun fått minimale oppgraderinger. Her vil nok samtlige av dagens Passat-eiere kjenne seg igjen, kanskje for godt?

· Infotainment- og NAVI-systemet virker noe utdatert i grafikken. Her er det nesten rart at bilfabrikantene ikke begynner å bruke mobil-løsninger på navigasjonen som for eksempel fra Google. Det ville jo i tillegg antakelig vært mye enklere å oppdatere.

Ny teknologi

passat_krasj
passat_krasj

Men, om den nye Volkswagen Passat kanskje ikke er heeelt ny, så kommer den til å introdusere en del ny teknologi til hvermannsen, teknologi tidligere kun forbeholdt rikmannen.

Den viktigste nyvinningen fikk vi prøve midt i en drabantby utenfor Barcelona. Den heter The City Emergency Braking Function – Front Assist. Vi snakker automatisk nødbrems i hastigheter under 30 km/t.

Det var en spansk kamikaze-fører som hev seg inn foran oss i en bakgate, og systemet var raskt på pletten. Bra! Det er så kjedelig å skrive skademeldinger på spansk.

Ellers er det teknologiske nyvinninger både på lysfronten med automatisk nedblending av både de vanlige frontlysene, men også hvis du velger Xenon.

Det er et system (Fatigue detection) som oppdager at du begynner å bli sliten bak rattet.

På sedanen kommer det et Easy Open-system for bakluka der du bare strekker foten fram mot en sensor. Praktisk hvis du har hendene fulle av bæreposer.

Baksetet - dette er en av Passats fordeler...
Baksetet - dette er en av Passats fordeler...

Er den verdt det?

Ikke en helt ny bil altså, men allikevel forbedret. Og med en meget god pris på innstegsmodellene.

Men er den verdt det. Som biljournalist så kan man gå to veier i konklusjonen:

1) Enten kan vi anklage Volkswagen for at de prøver å lure kundene sine til å tro at dette er en helt ny bil som de bare MÅ ha nå, imens det i realiteten ikke stemmer helt.

2) Ellers så kan man si at en bilmodell er på sitt beste når den går mot slutten, fordi at alle feil er luket ut.

Les også: Stasjonsvogn: Her er plassvinnerne

Vi i broom.no tillater oss å gå i tenkeboksen, og serverer deg dommen i neste sak om den nye Passaten.

Fortsettelse følger...

Målene:

Dette er de vitale målene
Dette er de vitale målene