Den er et av verdens mest unike kjøretøyer, ikonet Il Tempo Gigante. Fullskalaversjonen av filmbilen ble påbegynt etter premieren på Flåklypa Grand Prix i 1975. Ett år senere var de flate stålplatene som forsvant inn i verkstedet blitt banket ferdig til mesterverket alle norske gutter har drømt om å få kjøre de siste 35 årene.

En av de få som får lov er Flåklypas egen sjefsmekaniker, Bobbo Strand, som sitter i lastebilen når Il Tempo Gigante transporteres fra sted til sted. Og å buksere den 6,8 meter lange og 2,5 meter brede bilen inn i lastebilen er ikke noen jobb for de med svake nerver.

Lyst til å sitte på i denne bilen? Da har du sjansen her:

Millimeterpresisjon
- Det er cirka tre millimeter klaring på hver side. Men det blir man vant til. Det nytter ikke å tenke på hva bilen er verdt når man kjører rundt med den baki der. Nå er jeg så vant til den at den nesten er som en vanlig bil for meg - det gjør hverdagen så mye enklere, sier Bobbo, som ble en del av den indre kretsen rundt vidunderbilen for rundt femten år siden.

- Jeg er venn av familien, og så ble det bare sånn at jeg ble den som passer på. Av folk som er i live i dag er nok jeg den som har kjørt den mest.

iltempo8 (Foto: Are J. Heiseldal)

Til helga skal Jan Erik Larssen ut og kjøre Il Tempo Gigante under Broom-festivalen på Hellerudsletta i Oslo. Men for oss andre som aldri får sjansen - hvordan er den egentlig å kjøre?

- Den minner mye om bilen den er bygd på, den duver og gynger omtrent som en Cadillac Eldorado. Man får en følelse av gammel amerikaner - det er ikke spesielt presist, innrømmer Bobbo - noe som gjør følgende historie desto mer imponerende:

Fittipaldi-test på Nürburgring
På en av turene nedover i Europa tidlig på åttitallet ble det lagt inn en stopp på Nürburgring. En annen tidligere Formel 1-verdensmester, Emerson Fittipaldi, prøvekjørte bilen noen runder rundt banen, og tok det ikke akkurat med ro. Da han ble spurt hvor fort han hadde kjørt, svarte han:

- Jeg var over 200 kilometer i timen, og det er utvilsomt krefter til mer. Men så religiøs er jeg ikke!

LES OGSÅ: Denne bilen kjører du lett i 318 km/t

iltempo4 (Foto: Are J. Heiseldal)

Lauda skaffet motor
Gigantens understell stammer fra en 1964-modell Cadillac Eldorado ambulanse - maken til den som Dan Aykroyd og co. jaktet spøkelser med i Ghostbusters-filmene. Men under panseret har det skjedd forandringer siden 1976.

- Bilen var på bilutstilling i Genève i 1982, og der dukket Formel 1-verdensmester Niki Lauda opp. "Det der er for spedt," var kommentaren hans da han så den slitne Cadillac-motoren, og så skaffet han til veie en big-block Chevrolet 454-motor, på 7,6 liter, som yter 540 hestekrefter, sier Bobbo.

Vanvittig støynivå
Den motoren sitter fortsatt i bilen, og når den fyres opp, forstår hvem som helst at de som bygde eksosanlegget visste hva de holdt på med.

- Vi har målt 130 decibel, flirer Bobbo.

Planene for vinteren er å gi bilen automatkasse - av den enkle grunn at 540 hestekrefter, manuell girkasse og den enorme dimensjonen på bakhjulene er en kombinasjon som sliter enormt på maskineriet. Derfor er det også mulig at motoren vil bli trimmet noe ned - uten at det skal gå på bekostning av motorlyden, selvfølgelig. På sikt skal også luftfjæring installeres, og så er det mye vedlikehold.

LES OGSÅ: Dette kjøper Broom-leserne når de vinner i Lotto

iltempo2 (Foto: Are J. Heiseldal)

- Ikke bare å dra på Biltema
- Som alle andre gamle biler har den ikke godt av å stå så mye stille. Det betyr at det går noe i stykker nesten hver gang vi kjører den. Fortsatt er det mulig å få tak i deler til motor, bremser og girkasse, men når andre ting ryker er det ikke bare å dra på Biltema og kjøpe nytt. Da må man lage selv, sier Bobbo.

Bilen er godkjent av Biltilsynet, noe som virker helt utrolig når man kjenner dagens rigide system, og bærer sitt registreringsnummer BL 50000 med stolthet - påklistret oblater for 2011. I vognkortet står den registrert som en Cadillac, med modellbetegnelse Il Tempo Gigante. Men selv om bilen er helt unik, har den i alle fall én ting til felles med alle andre veteranbiler som får lov å trille på norske veier:

Den må på EU-kontroll!

- Registreringsnummeret slutter på null, så da skal den godkjennes i løpet av oktober. Og det er lettere sagt enn gjort, for det er ikke alle verksteder som kan ta bremsetest på en 2,5 meter bred bil...

Men innen den tid kan du se - og ikke minst høre - bilen, på Broom-festivalen på Hellerudsletta til helga!

Her kan du lese alt du trenger å vite om Broom-festivalen!

iltempo10 (Foto: Are J. Heiseldal)