Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Audi-_S2_klima (Foto: Privat)
Audi-_S2_klima (Foto: Privat)

Skulle bare fylle på litt væske på klimaanlegget...

Det ble starten på et skikkelig bil-mareritt. Les mer her:
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Akkurat nå kan du vinner splitter nye felger og vinterdekk her på broom.no.

I samarbeid med Super Dekk Service gir vi bort tre sett splitter nye felger med vinterhjul til de som fortjener det aller mest.

Bidragene strømmer inn. Her er et av dem – fra Olav som har fått seg en skikkelig bekymring. Her er e-posten han har sendt til oss:

Smal sak

Hei! For en stund siden kjøpte jeg en veldig pen og velholdt Audi RS2. Planen var delvis å ha det moro med bil og delvis å skaffe meg et bra eksemplar av denne litt spesielle bilen. Bilen hadde stått lagret i flere år så km-standen var lav og alt virket perfekt.

Han jeg kjøpte bilen av fortalte at klimaanlegget trolig trengte påfyll av væske. Dette burde være en smal sak og jeg dro på verksted for å fylle på. Etter et par timer ringte de fra verkstedet og sa at det lakk fra en slange i torpedoveggen når de forsøkte å fylle på væske og at slangen måtte byttes. Jeg hentet bilen og ba de bestille slangen.

Ny telefon...

En tid senere hadde de fått inn slangen og jeg hadde på ny verkstedtime. Men jaggu tok det ikke mange timene før de verkstedfolka ringte igjen. Da de hadde forsøkt å fylle på væske denne gangen, hadde de oppdaget at tørker og en slange mellom tørker og kompressor var defekt. Nok en gang dro jeg til verkstedet, hentet bilen og ba de bestille opp delene. Men nå begynte virkelig kostnadene å løpe.

For tredje gang ankom jeg verkstedet og så fram til endelig å bli ferdig med denne saken som nå hadde trukket ut i tid og ikke minst trukket en god del 1000-lapper ut av lommeboka. Jeg tror summen var oppe i 8 000-10 000 kroner. Men jaggu kom det ikke på ny en telefon utpå ettermiddagen. Det viste seg at da de skulle montere slangen på kompressoren, hadde de dratt i stykker gjengene på kompressoren. Og ikke nok med det. Da de skulle løsne slangen fra kompressor til radiator, hadde de i tillegg dratt i stykker gjengene på radiatoren.

LES OGSÅ: Hva mer kan gå galt med denne bilen?

Full pappeske

Problemet var visst irr, fordi bilen hadde stått lagret. Det ville visst koste til sammen over kr. 25 000 å få alt i orden. Da ba jeg dem om å stoppe opp arbeidet, for dette hadde for lengst gått ut over hva jeg hadde råd til. Sånn passende deppa og nok en gang med uforrettet sak kjørte jeg hjem igjen.

Ved neste kjøretur skulle jeg putte noen varer i bagasjerommet. Da oppdaget jeg at det lå en pappeske der, full av defekte deler fra klimaanlegget.

Jeg hadde nå mistet helt oversikten over hvilke deler som var defekte og hvilke som var i orden, og hvilke som var demonterte og hvilke som fremdeles sto i bilen. Derfor ba jeg om en oversikt på dette fra verkstedet med overslag på hva det ville koste å få klimaanlegget i orden. Jeg tenkte at det var greit å ha i tilfelle jeg en gang senere skulle ha råd til å koste på denne reparasjonen.

Tom bilkonto

Det jeg fikk tilbake, var et ark med påskrift ”Kostnad for å få klimaanlegg i orden, kr. 30 500”. Det var alt.

Så etter å skulle gjøre noe så enkelt som å fylle på klimaanlegget, satt jeg nå igjen med en pappeske med defekte deler og et kostnandsoverslag på kr. 30 500 for å få ting i orden igjen. (Det skal sies at historien ikke stopper der, men dette får greie seg i denne omgang)

Etter denne påkjenningen mener jeg at jeg virkelig fortjener nye dekk og felger. Både fordi bilkontoen for lengst er tom. Men også fordi jeg trenger litt moralsk støtte for å komme tilbake dit at jeg synes at bil er moro!! Med vennlig hilsen Olav S. Flaa, Trondheim.

Les mer om brukt Audi i Brooms bruktbilguide - klikk her

Bli med du også:

Har du Norges mest slitte vinterhjul i garasjen/kjelleren? Endte vinteren i fjor med at du punkterte på alle fire hjul? Har du hatt så mange andre påkostninger på bilen din at det siste du har råd til nå er nye dekk? Eller har du kanskje en helt annen – og enda bedre – grunn?

Da må du fortelle det til oss! E-post-adressen er redaksjonen@broom.no. Legg gjerne også et bilde som illustrasjon, hvis du har det.

Førstepremie:

16” Nokian/Michelin pigg/piggfritt pakke med Mega Wheels Rotera alufelger

MEGA-Rotera-20100514-0023-(

205/55R16, følgende alternativ på dekkmønster:

Michelin X-Ice XI2 piggfritt, Michelin X-Ice North 2 pigg,

Nokian Hakkapeliitta R piggfritt, Nokian Hakkapeliitta 7 pigg

Michelin og Nokian er alltid blant testvinnerne, og leverer noen av de ypperste vinterdekkene som finnes på markedet.

Her er en annen som har veldig lyst til å vinne:

Andre- og tredjepremie:

15 eller 16“ dekk og felgpakke fra Marshal (15” piggfritt er Nexen Winguard Ice alternativet), levert med Mega Wheels Rotera felger

KW31_30_MARSHAL-(Medium)

195/65R15 pigg eller piggfritt, eller 205/55R16 pigg eller piggfritt.

Marshal er dattermerket til Kuhmo, produsert i Sør-Korea.

Adressen for å være med er altså redaksjonen@broom.no.

Super_dekk_LOGO_t

På superdekk.no kan du se hvordan felgene vil se ut på din bil, i felgkonfiguratoren.

Du kan også lese mer om de ulike dekkene.

Skriv inn til oss så fort som mulig – lykke til!

SE OGSÅ: Her er noen som går hakket lenger enn svidd gummi: