Volvo C70 en har 1 274hk og gjør 0 300 km/t på syv sekunder!
Volvo C70 en har 1 274hk og gjør 0 300 km/t på syv sekunder!

Dette er verdens raskeste Volvo

Du holder garantert ikke følge!

Volvo har aldri vært kjent for å lage spesielt raske biler – i alle fall hvis hvis vi skrur tiden noen år tilbake. Da var det heller motsatt. Volvoer var generelt store, tunge og ikke akkurat overmotoriserte.

Men trimmingsvillige og solide – det har de alltid vært!

Bilen på bildene er verdens raskeste Volvo. En C70 som eies og driftes av Pär Eriksson i Borlänge. Det måtte så klart en svenske til...

0-100 km/t på under ett sekund

Selv om bilen er en C70, så kommer den fire-sylindrete motoren fra en eldre Volvo 740. Og etter mange års utvikling / trimming yter nå turbo-monsteret med 16 ventiler hele 1 274 hk! Ja, du leste riktig. Ett tusen to hundre og syttifire hk!

0-100 km/t er knapt målbart. Pärs C70 bruker UNDER ett sekund på denne øvelsen. Mens 0-300 km/t går unna på i underkant av 7. sekunder!

Neida – bilen er ikke registrert for gaten. Dette er en dragster. Og den brukes til å kjøre den berømte ”quarter mile” – altså 402 meter.

Les vår C70 test her:


Verdens raskeste

Volvo-forfra
Volvo-forfra



Rekorden på denne distansen er 7,06 sekunder og da han passerte mållinjen var hastigheten 308 km/t. Dermed kan friskusen fra Borlänge smykke seg med tittelen: Verdens raskeste Volvo-eier!

Vanligvis er det V8-motorer på opp til 10-liters volum som befinner seg under disse ultralette karbon-karosseriene. Så at det i denne bilen står en firesylindret eldre Volvo-motor, har nok gjort at mang en publikummer har satt Colaen i vrangstrupen når Pär tilter opp fra karosseriet på sin dragster

Nye mål

Tro imidlertid ikke at han har tenkt å hvile på sine laurbær. Nei – målet nå er å bli den første i verden som kjører quartermile på seks sekunder med firesylindret motor.

Noe han tror er oppnåelig, med ytterligere fintuning og en ”god dag” på jobben.

Motoren er ”stroket” til 2,6-liter, og koblet sammen med en Liberty-girkasse. Det gjør at clutchen bare brukes i starten. Når Volvoen er i fart ”slås” bare i nye gir inn- uten å clutche. For å spare tid så klart.

Les også: Svenske bilklassikere som du aldri har sett dem før


130 km/t etter 18 meter!

Pär konkurrerer i ”competition-klassen”. Bilen kjøres på det miljøvennlige E85 drivstoffet. Og siden bilen var (nesten) klar i 2007, har han samlet mye sølv til peishylla hjemme. Et lite eksempel på hvor rask bilen er: 0-130 km/t går på 1,05 sekund – en hastighet han når etter kun 18 meter!

Undertegnede har aldri prøvd en slik bil, men jeg vil anta at G-kreftene er påtaglige - og at det sikkert kjennes ut som om man nesten presses gjennom stolryggen når denne ekvipasjen drar avgårde.

Volvo 940 privat

Det er ikke noen tilfeldighet at valget falt på nettopp Volvo. Privat kjører han nemlig en 940.

Men til konkurransebruk ville han ha den ”snyggaste” Volvon som fantes. Og i følge Pär er det altså C70!


Les alt om brukte Volvo i vår store bruktbil-guide:


Volvo-bakfra
Volvo-bakfra