Google ønsker grep om trafikken. Med avansert databehandling kan de allerede i dag styre bilen uten sjåførhjelp. Illustrasjonsfoto: Egill J. Danielsen
Google ønsker grep om trafikken. Med avansert databehandling kan de allerede i dag styre bilen uten sjåførhjelp. Illustrasjonsfoto: Egill J. Danielsen

Google vil styre bilen din

Har allerede kjørt 225 000 kilometer med autopilot.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fremtiden kan sjåføren lese avisen mens bilen finner vegen selv. Det er i hvert fall drømmen for Google, som jobber med utvikling av software som gjør bilen selvkjørende.

- Målet vårt er å forhindre trafikkulykker, gi deg mer tid og spare karbonutslipp ved fundamentalt å endre bilen, skriver robotforsker Sebastian Thrun på Googles offisielle blog.

Så langt har Googles selvkjørende biler tilbakelagt mer enn 225.000 kilometer på amerikanske veier under testkjøring. Blant annet har de krysset Golden Gate i San Fransico, kjørt ned Pacific Coast Highway og rundt Lake Tahoe.

En flod av informasjon

Hvordan er det mulig å få autopilot i en bil til å fungere – også i et uoversiktlig trafikkbilde?

Det handler om å sy sammen informasjonsteknologi som allerede finnes:

Google-bilene bruker videoutstyr, radarsensorer og laser til å holde styr på trafikken. Bilene bruker dessuten spesielt detaljerte kart som Google har innhentet med alminnelige biler. Ved å samle data om eksempelvis veistriper og veienes tilstand, har den selvkjørende bilen lettere kunnet gjennomføre turen.

- Og alt dette er mulig med Googles databaser som kan behandle den enorme informasjonsstrømmen som genereres av bilene som skal ta seg fram selv, hevder Google-forskeren.

Snart kan bilene kjøre helt av seg selv - er det egentlig en ønskesituasjon?

Færre døde

Et av søkemotorgigantens hovedargumenter for å utvikle autopilot for bil, er å få ned antall trafikkulykker ved hjelp av en mer stabil og bedre flytende trafikk. Sebastian Thrun melder på bloggen at det ifølge World Health Organisation dør 1,2 millioner mennesker i trafikken hvert år.

- Google håper å kunne minske dødstallet, kanskje så mye som å halvere det, skriver han.

Her er tidenes verste krasjtest. Du har ikke sett maken!

Så godt som problemfritt

Under testingen har bilene vært bemannet med sjåfør på vakt for raskt å kunne ta over styringen om noe skulle gå galt. Det lokale politiet har også vært informert om prøveprosjektene.

Og hvordan gikk utprøvingen med den førerløse Google-bilen – var den problemfri?

Stort sett, med unntak av et tilfelle der den ble påført skade ved en påkjørsel bakfra. Men det var altså en god, gammeldags, menneskelig feil.

Også Volkswagen tester autopilot - les her

Hvordan er det med deg som liker bil?

Kunne du tenke deg å kjøre med autopilot om det fantes på markedet i dag? Bruk kommentarfeltet under

Også bilprodusentene prøver selvsagt ut autopilot for tiden. Bildet er fra en sjåførløs Mercedes under testing av nye anti-kollisjonssystemer. Foto: Mercedes Benz
Også bilprodusentene prøver selvsagt ut autopilot for tiden. Bildet er fra en sjåførløs Mercedes under testing av nye anti-kollisjonssystemer. Foto: Mercedes Benz