Før var det en liten vitenskap, svinedyrt og avansert. Det var doble forgassere, kamaksler med annen gradering, det var økt kompresjon og større ventiler, smidd veivaksel etc... Var du heldig og gjorde jobben selv, kunne du slippe unna med ca 1000 kroner per ekstra hk.

Verden går framover, og ting blir enklere. Nå kan bilen trimmens ved hjelp av noen veldig få tastetrykk.

Enkelt

Det er så enkel at selv far klarer det – hvis ikke, kan han bare spørre mor om hjelp...

- Alle som klarer å sende en tekstmelding med mobilen sin, klarer også å trimme bilen sin med CTC ( Car Tuning Computer) – så enkelt har det blitt, hevder Terje hos Autopower som selger dette.

Les også: Dette må du vite om chiptuning


Fire steg

- HVOR enkelt er det?

- Veldig! Det er fire steg: 1: Koble CTC-enheten til bilens diagnose-uttak og les ut originalprogrammet 2: Send det til forhandler via en pc. 3: Du får et tuning program tilbake på pc-en og legger dette over i CTC-enheten. 4: Overfør det oppdaterte programmet til bilen via diagnose-uttaket.

- Det hele tar bare noen minutter, du trenger ikke noe verktøy – og ikke engang åpne panseret!


Mest økning på turbo-biler

- Hvor mye effektøkning kan man regne med å få?

- På biler med turbo – enten det er bensin eller diesel - ligger det på ca 20 – 25 % økt effekt. Og minst like viktig er det økte dreiemomentet, forteller Terje.

- På biler som ikke har turbo da?

- Ikke fult så mye effektøkning der. Mellom fem og sju prosent er vanlig, men opp til ti prosent på enkelte modeller. Hvis du vil tilbakestille til original effekt – f. eks ved salg - så er heller ikke det noe problem.

4 knapper. Yes-no og opp-ned. Enklere blir det ikke.



Diagnose-apparat

- I tillegg kan du også bruke den som diagnose-apparat – du kan både lese av og slette feilkoder selv .

Det er en stor fordel for alle som tar service og som skrur på bilen selv. Man slipper å kjøre innom et dyrt verksted for å få gjort dette.

Optimalisert tenning og forbrenning gjør også at drivstoff-forbruket ofte synker ved å tune bilen.

Det er naturligvis ditt ansvar å betale inn ekstra hk-avgift til staten for effektøkningen du har fått.

Andre metoder

Den desidert mest vanlige måte å trimme bilen på er chipping. Det er også i mange tilfeller en svært enkel måte å gjøre det. Å chippe bilen betyr ikke nødvendigvis at du bytter en chip i styringsenheten. Ofte er det snakk om omprogrammering av software, i innsprøytnings- og tenningssystem.

Hvis du skal trimme, og bilen din ikke har én, så er det å sette på turbo det klart mest effektive. Det er ingen annen trimmingsmetode som kan gi en så voldsom effektøkning over tid.

Bearbeide motoren

Lystgass er den billigste måten å trimme når man regner hestekrefter kontra penger. Eller ”bang for the buck”, som amerikanerne sier. Lystgass er en blanding av nitrogen og oksygen, og blir da nitrogenoksid.

Den dyreste måten å trimme en bil på, er å bearbeide motoren. Men på en normalaspirert motor - det vil si en motor uten turbo/kompressor - er det den eneste effektive metoden. Skal man trimme en turbomotor utover det vanlige, er man også nødt til å gjøre visse bearbeidinger i motoren

Les også: Så lite koster det å trimme bilen din:


Har du trimmet din bil og hvordan? Fortell i kommentar-feltet under: