FJERNES: Øyvind Halleraker går ut av Transport- og kommunikasjonskomiteen etter at han ble tatt for å ha mottat skjulte honorarer og behandlet veiprosjekter på stortinget der kona hans har hatt økonomiske interesser.  (Foto: Erlend Aas/SCANPIX)
FJERNES: Øyvind Halleraker går ut av Transport- og kommunikasjonskomiteen etter at han ble tatt for å ha mottat skjulte honorarer og behandlet veiprosjekter på stortinget der kona hans har hatt økonomiske interesser. (Foto: Erlend Aas/SCANPIX)

Høyre: – En parodi at vegvesenet skal granske seg selv

Opposisjonen på Stortinget reagerer kraftig på at en og samme etat får ansvar for både å vedlikeholde veiene og samtidig føre tilsyn med at de holder god nok stand.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Tranport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget mener man forslaget er helt uforståelig, og ber regjeringen snu i saken.

Onsdag fortalte TV 2 historien om Eva Skøld Paulsen som mistet sin ektemann Cato i en motorsykkelulykke på Gjerdrum i Akershus sommeren 2008. Han kjørte i et hull i veien som verken var skiltet eller fjernet av Statens Vegvesen.

FJERNES: Øyvind Halleraker går ut av Transport- og kommunikasjonskomiteen etter at han ble tatt for å ha mottat skjulte honorarer og behandlet veiprosjekter på stortinget der kona hans har hatt økonomiske interesser. (Foto: Erlend Aas/SCANPIX)

Kleppa: – Fornuftig bruk av penger

Hullet i veien var verken skitet eller reparert og Eva har derfor saksøkt vegvesenet. Men vegvesenets sin rapport konkluderer med at det var Cato sin skyld at han omkom. Eva har lenge ønsket at et uavhengig vegtilsyn skal granske ulykken. Men ønsket blir møtt med rødt lys fra de som bestemmer i regjeringskvartalet.

Samferdselsministeren skriver i statsbudsjettet at et vegtilsyn skal legges inn under Veidirektoratet.

– Det handler altså om både å utnytte den kompetansen som i dag finnes og det handler om en fornuftig bruk av pengene, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til tv2nyhetene.no.

Les også: Eva får ingen uavhengig gransking av mannens død

Vil ha uavhengig vegtilsyn

Det vekker sterke reaksjoner hos opposisjonen .

– Jeg tror det er mye mer fornuftig å bruke litt mer penger, og få et helt uavhengig tilsyn som alle har tilitt til i stedet for å skape denne habilitetsproblematikken som Kleppa nå legger opp til, sier Knut Arild Hareide, leder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

– Jeg synes dette er en parodi på et moderne tilsyn i en verden hvor vi ellers er nøye på at vi ikke skal ha bukken og havresekk-tilstander, sier Øyvind Halleraker, transportpolitisk talsmann i Høyre.

Flertallet i et offentlig utvalg og et flertall av høringsinstansene har ønsket et uavhengig vegtilsyn - som finnes både for jernbane og luftfart, men regjeringen velger å se bort fra anbefalingene - og legge ansvaret til en og samme etat.

– Svekker tilliten

Venstresleder Trine Skei Grande mener dette vil svekke tilliten til tilsynet.

– Ja, det er en rolleblanding, og det fører til at folk ikke får tillitt til svaret. Vi ønsker et svar med to streke runder, sier Grande.