veiNETT (Foto: TV 2/Privat)
veiNETT (Foto: TV 2/Privat)

Eva får ingen uavhengig gransking av mannens død

Eva Skøld Paulsen mistet ektemannen i en motorsykkelulykke for to år siden. Nå vil regjeringen frata henne muligheten til en uavhengig gransking av ulykken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Eva Skøld Paulsen mistet sin ektemann Cato i en motorsykkelulykke på Gjerdrum i Akershus sommeren 2008. Han kjørte i et hull i veien som verken var skiltet eller fjernet av Statens Vegvesen.

Les hele historien om ulykken her: Saksøker Statens vegvesen etter mannens død

Vegvesenet konkluderer i sin rapport om ulykken at det er Catos egen feil som førte til hans død.

Derfor ønsker Eva at et uavhengig vegtilsyn skal granske ulykken. Hun mener det blir en svært uheldig rolleblanding dersom tilsynet skal ligge under samme etat som det skal granske.

– Kommer oss ikke til gode

Men får regjeringen det slik de vil, kan Paulsen vinke adjø til denne muligheten.

Regjeringen vil legge et nytt vegtilsyn under Vegdirektoratet. Det betyr at en og samme etat får ansvar både for å vedlikeholde veiene og føre tilsyn med at veiene er i god nok stand.

– Jeg tror ikke det på noen måte vil komme oss pårørende til gode, men at de vil prøve å skjule sin skyld dersom de skjønner at de selv har gjort noe galt, sier hun til tv2nyhetene.no.

Får kraftig kritikk

Et offentlig oppnevnt utvalg og et flertall av høringsinstansene har anbefalt at det etableres et uavhengig vegtilsyn. Regjeringen går inn for at et nytt tilsyn bør legges inn under Vegdirektoratet.

– Et tilsyn som ikke er uavhengig vil være nesten som å sette bukken til å passe havresekken, sier Kari Sandberg, direktør i Trygg Trafikk.

Hun reagerer på at regjeringen har valgt å se bort fra anbefalingene om å etablere et uavhengig vegtilsyn.

– Det er det en utfordring å være sterkt kritisk til samme enhet som du henter lønningsposen fra, sier hun til tv2nyhetene.no.

Også NAF er svært kritisk til regjeringens beslutning.

– Det er et valg jeg ikke forstår når jeg ser både hva det offentlig oppnevnte utvalget og et flertall av høringsinstansene har sagt, sier Glomsaker.

Hva tror du er årsaken til beslutningen?

– Det er vanskelig å forstå, men jeg håper det ikke er på grunn av penger, sier han.

Forsvarer beslutningen

Det er i statsbudsjettet regjeringen foreslår at Vegdirektøren skal bli øverste sjef for et nytt vegtilsyn. De mener uavhengigheten vil bli ivaretatt fordi det nye tilsynet skal lokaliseres på et annet geografisk sted enn Vegdirektoratet.

– Det handler om å utnytte den trafikkfaglige kompetansen som finnes i Statens Vegvesen og sørge for en mest mulig fornuftig bruk av pengene, sier Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til tv2nyhetene.no.

Hun avviser at regjeringen setter bukken til å passe havresekken, slik kritikerne hevder.

– Det handler altså om både å utnytte den kompetansen som i dag finnes og det handler om en fornuftig bruk av pengene, sier Kleppa.

Trygg Trafikk frykter imidlertid at det nye vegtilsynet ikke blir uavhengig nok.

– Dette er i beste fall en internkontroll i Statens Vegvesen, noe som er vel og bra, men ikke et uavhengig tilsyn som det er behov for, sier direktør i Trygg Trafikk Kari Sandberg.