elprice
elprice

Klagestorm mot uønsket Elprice-reklame

Har du fått Elprice-reklame på sms eller e-post som du ikke har bedt om? Da er du er ikke alene!

Den siste uken har Forbrukerombudet fått inn femten klager fra forbrukere som reagerer sterkt på at de har fått tilsendt uønsket reklame på sms eller e-post fra butikkjeden Elprice. Forbrukerne som har kontaktet ombudet forstår ikke hvorfor de har fått denne reklamen fra butikkjeden.

Les også: Stjeler via SMS

Les også: Klagestorm etter at over 150.000 ble forsøkt SMS-svindlet

Ikke kundeforhold

– De reagerer på at de verken har samtykket til slik markedsføring eller er i et kundeforhold med kjeden og flere av klagerne kan opplyse om at de ikke har kjøpt varer fra Elprice på flere år, sier seksjonssjef Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til TV 2 hjelper deg.

Ifølge markedsføringsloven kan selger kun sende reklame via sms eller e-post dersom mottaker har samtykket eller dersom det foreligger et kundeforhold.

– Noen næringsdrivende synes å tro at det foreligger et kundeforhold etter markedsføringsloven bare man kjøper et produkt fra selskapet. Det er ikke riktig. Vi vil jobbe videre for å få slutt på denne misforståelsen, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård.

Ikke kunder på flere år

Også en ansatt i TV 2 hjelper deg har mottatt sms-reklamen fra Elprice, til tross for at vedkommende ikke kan huske å ha handlet i butikkjeden. I tillegg skulle personen løpe til en Elprice-butikk i en by hun ikke har bodd i på flere år.

Det er akkurat det flere av klagerne til Forbrukerombudet har reagert på. De har fått tilsendt reklame til tross for at de ikke har vært kunder i Elprice på flere år.

– Det ser ut til at Elprice har bygd opp en database av kunder i løpet av mange år og plutselig har begynt å sende ut reklame til disse. Det er dette folk har begynt å reagere på, sier Elton Haug.

Krever dokumentasjon

Elprice har nå fått en frist til 20. oktober med å dokumentere overfor Forbrukerombudet at de har et kundeforhold til personene som de har sendt reklamemeldinger til. Viser det seg at de ikke kan fremlegge den type dokumentasjon så har de handlet i strid med markedsføringsloven. Ifølge markedsføringslovens § 15 er det kun lov å rette markedsføringshenvendelser til personer som selskapet har et eksisterende kundeforhold til.

Kun til fordelskunder

Da TV 2 hjelper deg kontakter Elprice-ledelsen får vi følgende forklaring:

– Når det gjelder SMS-reklame har dette vært en smal distribusjon ovenfor kunder i fordelskundeprogrammet vårt. Tilbudene ble plukket ut av hver enkel butikksjef, sier daglig leder Knut Voigt i Elprice Drift AS.

Ifølge ledelsen skal fordelskundeprogrammet til Elprice per i dag ha 3644 kunder, fordelt på 75 til 360 kunder per butikk, hvor samtlige av disse fikk tilbud per SMS.

– Fordelskundeprogrammet til Elprice har en avtaletid på 5 år. Vi anser i så måte våre fordelskunder å være aktive kunder i henhold til lov om markedsføring. Vi har derfor ikke ”vasket” disse telefonnumrene siden mot reservasjonsdatabaser. Vi har aldri og kommer aldri til å kjøpe telefonlister av tredjepart for å nå flere kunder på denne måten, sier Voigt.

-Tatt litt på senga

Daglig leder innrømmer likevel at de ble «tatt litt på senga» av antallet klager på denne markedsføringen i forhold til hvor mange SMS som faktisk ble sendt ut. Den nyansatte daglige lederen er også usikker på om Elprice tidligere har benyttet disse kundeforhold til denne typen markedsføring.

– Dette kan være grunnen til at vi har fått negative tilbakemeldinger på dette. Derfor må vi selvsagt også vurdere bruken av denne typen markedsføring i framtiden. Vi skal være, og ønsker å bli sett på som en seriøs aktør og vi har ikke noe ønske om å sende reklame til personer som ikke ønsker å ha noe med Elprice å gjøre, sier Voigt.

Vil ikke skje igjen

Han forsikrer om at alle som har klaget på mottatt reklame har blitt fjernet fra Elrpice sine lister og vil aldri motta reklame fra Elprice igjen.

– Dokumentasjon fra Elprice sitt gamle datasystem er ikke lenger lett tilgjengelig for oss, da dette ble lagt dødt ved overtakelsen av butikk-kjeden. Alle data fra det gamle systemet er imidlertid fortsatt tilgjengelig, og vi vil samarbeide med forbrukerombudet for å framskaffe eventuell dokumentasjon som behøves for deres behandling av saken, sier Voigt.

Voigt ønsker å beklage overfor sine kunder og forsikrer om at Elprice vil gjøre alt for at dette ikke skal skje igjen.

– Jeg vil foreløpig overlate til Forbrukerombudet å avgjøre om vi har handlet i strid med markedsføringsloven, men de som jobber med markedsføring hos oss kjenner lovverket godt og vil aldri med hensikt handle i strid med lovverket, avslutter Voigt.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter