Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW lanserte en bombe av en motorsykkel da de i våres kom med sin BMW S1000 RR. Ikke bare har den en bjørnesterk motor på utrolige 193 hester, men den imponerer med dynamisk tractioncontrol, ABS og tenningskutt som gjør det mulig å gire samtidig som du holder fullt pådrag.

Den nye generasjonen store, lette og ekstremt raske R-sykler startet med fødselen av Honda CBR 900 RR Fireblade i 1992. Den var en motreaksjon på de raske, men tunge syklene fra Yamaha (FZR 1000) og Suzuki (GSX-R 1100) som ble gjort til sports tourere over natta.

Tilbake på tronen

Siden 1992 har denne klassen vært et rent japansk hegemoni, selv om Ducati og Aprilia har tuochet innom med sine twinner. Fra 1992 altså, fra CBR900RR gjennom R1 og GSX-R 1000 til nå. Nå i 2010 som BMW tok over.

Det er to ting som er viktig med den nye Kawasaki ZX10-R. For det første kommer den igjen til å sette Japan på toppen av tronen for de største R-syklene. Og for det andre kommer den til å sette Kawasaki selv på toppen av denne tronen.

Blir grønn igjen

De hadde et lite feilskjær med Kawasaki ZX9-R. Riktignok en fin sykkel, men ikke like rå som sine konkurrenter, og med sin ZX10-R som aldri helt har nådd opp til konkurrentene fra Yamaha og Suzuki. Men nå kommer de med en R-rakett som bør gi førsteplass i denne gjeve konkurransen.

I brosjyremateriellet står det 200 hester, hele 209 med virkningen av Ram Air ved toppfart, ABS, justerbar motorstyring, Tractioncontrol etc.

Det er noen år siden verstingen var grønn, nå ser det endelig ut til at den blir det igjen!

Sjekk denne brukte drømmesykkelen!

Hva tror du om nye Kawasaki ZX10-R? Skriv i kommentarfeltet under