bruer (Foto: Terje Pedersen ANB)
bruer (Foto: Terje Pedersen ANB)

Vil bygge tuneller og broer på Vestlandet for 45 milliarder

Fylkesordførere presser på for ferjefri E39.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Målet er å få fortgang i arbeidet med ferjefri E39 på Vestlandet.

Mandag 4. oktober møtes fylkesordførerne Torill Selsvold Nyborg (Hordaland), Tom Tvedt (Rogaland), Nils R. Sandal (Sogn og Fjordane) og Olav Bratland (Møre og Romsdal) på Mortavika ferjekai i Rogaland.

45 milliarder

Fylkesordførerne kommer for å møte bilister og yrkessjåfører som står i ferjekøen, og de vil fortelle om Vestlandsrådets satsning på å få til ferjefri E39 - kyststamveien.

Kyststamveien skal gå fra Kristiansand til Trondheim. På strekningen er det åtte ferjestrekninger, og kryssing av blant annet Sognefjorden byr på store utfordringer. Det ble i 2007 beregnet at prislappen for å erstatte ferjene vil komme opp i over 45 milliarder kroner.

Undersjøisk tunell

Arbeidet med å få ferjefri forbindelse mellom Stavanger og Bergen er kommet lengst. Håpet er at tunneler og veier på strekningen bør kunne være på plass i løpet av en tiårsperiode.

Prosjektet Rogfast er i gang. Det er en 25 kilometer lang undersjøisk tunnel som skal erstatte ferjen mellom Mortavika og Arsvågen. Dette prosjektet er kommet med i Nasjonal transportplan, og forutsatt startet i 2014 - 2019.

Mellom Aksdal og Bergen

Det arbeides også med planer for bygging av strekningen mellom Aksdal i Tysvær kommune i Rogaland og Bergen.

Statens vegvesen er også i gang med å vurdere fjordkrysninger og veibygging nordover fra Bergen, men her ligger fullføring av prosjektene lengre fram i tid. (ANB-NTB)

Les flere motorsaker på siste.no.