Lamborghini-Sesto_Elemento_Concept_2010_1280x960_wallpaper_05
Lamborghini-Sesto_Elemento_Concept_2010_1280x960_wallpaper_05

Lamborghini Sesto Elemento: Er dette det mest ekstreme bilinteriøret du har sett?

Legg merke til plasseringen av dashbordet. Se alle bildene:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lamborghini Sesto Elemento er ikke bare Lamborghini sin testprototyp for bruk av karbonfiber i biler - men hele Volkswagenkonsernets.

Superbilen med V10 motor fra Gallardo veier kun 999 kilo, og har en akselerasjon fra 0-100 km/t på utrolige 2,5 sekunder.

Les om avsløringen!

Kun karbonfiber

Lamborghini-Sesto_Elemento_Concept_2010_1280x960_wallpaper_06

Det mest spesielle ved designet på bilen finner vi i interiøret.

Dashbordet sitter der det pleier i en superbil. Forskjellen er at det ikke er noen hel plate fram til bunnen av vindusruten. Det betyr at titter man inn gjennom frontruten så vil man kunne se benene til fører og eventuell passasjer.

Dette er et kjempetøft grep, men det kan hende det forblir på konseptstadiet. Grunnen er at en sjåfør med lyse farger på bukser og sko ville kunne skape ganske mye refleks i den slake frontruten.

Karbonfelger

Lamborghini-Sesto_Elemento_Concept_2010_1024x768_wallpaper_02

For å bruke mindre energi må biler bli lettere. Det må rett og slett bli mindre tunge metaller å drasse rundt på.

En av løsningene på dette problemet er å erstatte en del av metallet med andre og lettere materialer. Et av disse materialene er karbonfiber, som er både lett og utrolig sterkt.

Og det er ikke bare supersportsbiler som må bli lettere fordi at de skal bli bedre å kjøre i svingene, men også mer vanlige biler må bli lettere for å få ned forbruket.

I Volkswagen-konsernet bruker de nå Lamborghini aktivt for å teste ut hvor utstrakt de kan bruke karbonfiber.

De teknologiske løsningene kommer til å forplante seg til Audi-modeller og videre nedover i Volkswagen-hierarkiet.

På Lamborghini Sesto Elemento er selv felgene av karbonfiber.

Lakk veier

Lamborghini-Sesto_Elemento_Concept_2010_1024x768_wallpaper_01

Karbonfiber har den ulempen at det foreløpig er forholdsvis dyrt og produsere, men i tillegg til at det er lett og sterkt så har det fordelen at selve materialet ser tøft ut og at det ikke ruster. Lakk veier også, så det å slippe å lakkere en bil samtidig som den ser tøff ut er dobbel bonus.

Aerodynamisk

Lamborghini-Sesto_Elemento_Concept_2010_1024x768_wallpaper_04

Lamborghini pleier å la sine superbiler ha små bakruter som går i 90 graders vinkel, der du kan titte ut bakover på et langt motorlokk.

Sesto Elemento har i stedet fått et helt motorlokk, noe som avhengig av vinkel og farten bilen har bør fungere som et mer aerodynamisk alternativ.

Lamborghini har i den senere tid begynt med et mer geometrisk design. Luftinntak og luftutslipp på Sesto Elemento er formet som heksagon, altså sekskanter. Bilen heter også det sjette element. Det sjette grunnstoff i periodesystemet er Karbon. Ja, du skjønner sikkert selv.

Kvitter seg med karosseri

Lamborghini-Sesto_Elemento_Concept_2010_1024x768_wallpaper_03

Hvis man skal slanke seg er det få grep som er så effektive som det å kutte av deg et bein eller en arm. Det vet ingeniørene hos Lamborghini.

Derfor har de ikke bare fokusert på å lage eksisterende deler lettere, men også å kutte dem helt ut.

Sammen med dashbordet er støtfangeren bak et eksempel på dette. Der har de rett og slett fjernet mesteparten. Meget tøft!

Denne Lamboen skjuler noe!

Hva synes du om Lamborghinis karbonfiber-eksperiment? Skriv i kommentarfeltet under!