Se Audis nye sportsbil

Midtmotor og voldsomme krefter. Men det stopper ikke der.

Audi_etron_spyder
Audi_etron_spyder

Paris-utstillingen er i gang og her er en av de aller første nyhetene:

Audi har akkurat avduket sin e-Tron Spyder – en bil som ikke minst er interessant med tanke på Audis utvikling de kommende årene.

Her får vi nemlig etter alt å dømme en forsmak på designretningen merket skal gå i de kommende årene. Dessuten får vi premiere på en helt ny 3-liter biturbo diesel som her jobber i kombinasjon med to elmotorer.

Midtmontert

Denne har også plug in-løsning – og kombinasjonen diesel, elmotor og plug-in er noe vi garantert vil få på flere Audier om ikke veldig lenge.

Dieselmotoren yter 300 hk og har 650 NM. Den er midtmontert og sender alle kreftene sine til bakhjulene.

Foran har Audi montert de to elmotorene som til sammen gir 85 hk og 352 NM.

Her er lillebror A1 i tøffing-versjon:

Optimal vektfordeling

Med fullt trøkk fra alle drivkilder gjør bilen 0–100 km/t på 4,4 sekunder. Toppfart er ikke så veldig spennende, den er sperret på 250 km/t. Lurer du på noe så usportslig som Co2-utslipp? Det er nede på 59 gram/km.

Audi later til å ha gjort sportsbiljobben skikkelig. Midtmontert motor gir optimal vektfordeling, her er det 50/50 på for- og bakaksel.

LES OGSÅ: Da tror naboen at du har vunnet i Lotto

Sporty retning

Det er ingen hemmelighet at Audi ønsker å gå i mer sporty retning med flere av sine modeller i årene som kommer. Det snakkes om en hel R-familie – hvor denne bilen naturlig vil høre hjemme. Kanskje får den navnet R4 – det har også blitt spekulert i at denne kan komme til å erstatte den langt mer siviliserte TT.

– Det kan jeg naturlig nok ikke kommentere nå. Men Ser du på denne bilen og Quattro-konseptet som også blir avduket her i Paris, er det klare likhetstrekk – og designelementer vi nok kommer til å få se mye mer av på Audi. Motoren er også svært spennende. Denne 3-literen skal komme i flere av våre biler etter hvert, sier informasjonsansvarlig Marius Tegneby hos Audi-importør Harald A. Møller AS.

LES OGSÅ: Denne Audi-SUVen venter mange på