Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

"Audi Quattro". Det er forlengst et begrep for alle bilinteresserte - og en bil som er blitt en legende.

I år er det 30 år siden Audi lanserte quattro permanent firehjulsdrift. Det feirer de med å vise en helt ny konseptbil på bilutstillingen i Paris.

”Audi quattro concept” er utstyrt med en 2,5 liters FSI turbomotor med 408 Hk. Denne bilen kaller Audi selv en hyllest til 30 år med quattro-historie. Historien tolkes gjennom et design som har klare likhetstrekk med Audi Sport quattro fra 1984.

1300 kilo

Konseptbilen er bygget rundt RS 5. Akselavstanden er kortet ned med 15 cm og taklinjen senket med rundt 4 cm. Økt smidighet og en spissere kjøreopplevelse er resultatet.

Som sin forgjenger fra 1984, er også konseptbilen en to-seter. Bruken av aluminium er utstrakt og panseret, bakluken og andre komponenter laget av karbon. ”Audi quattro concept” veier 1300 kg, nesten nøyaktig det samme som Audi Sport quattro gjorde i 1984.

Audi har også avduket sportsbil - se den her:

Turbo-femmer

Den åttesylindrede motoren fra produksjonsmodellen Audi RS 5 er blitt erstattet av en turboladet, femsylindret motor som har sine røtter tilbake til en annen Audi sportsbil, nemlig Audi TT RS.

”Audi quattro concept” er utstyrt med en 2,5 liters FSI turbomotor med 408 Hk og et dreiemoment på 480 Nm. Konseptbilen har en 6-trinns manuell girkasse og akselerer fra 0 til 100 km på bare 3,9 sekunder.

LES OGSÅ: Lomme-rakett fra Audi

Historisk hilsen

Utseendet gjenspeiler bilens potensial. Genene til e Audi A5 og RS 5 er opplagt, men utseende på konseptbilen er likevel mer aggressivt. ”Audi quattro concept” er 4,28 meter lang, 1,86 meter bred og 1,33 meter høy. De markante linjene sender en historisk hilsen til sin forgjenger.

Konseptbilen har det nyeste quattro permanent firehjulesdrift-systemet. Det fordeler kraften mellom bak og fremre aksel gjennom en senterdifferensiel slik at quattro-systemet reagerer i løpet av millisekunder. 40 % av kreftene fordeles til forakselen og 60 % prosent til bakakselen.

LES OGSÅ: Denne Audien setter Norgesrekord

Audi-quattro_Concept_forfra