brobilde1 (Foto: Faksimile Havarikommisjonen)
brobilde1 (Foto: Faksimile Havarikommisjonen)

Farlig bro kostet et menneskeliv

Én person omkom og tre ble skadet i ulykke på denne broen. Myndighetene visste veien var for glatt, men gjorde ingenting.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En ny rapport fra Statens Havarikommisjon for Transport slår i dag fast at en svært glatt bro var en viktig medvirkende årsak til den alvorlige ulykken på E16 i Flåm i Aurland kommune i 2007.

14. november 2007 fikk trekkbilen på et vogntog skrens og roterte mot venstre på Brekke bru i Flåm. Vogntoget kolliderte med to møtende personbiler. En person omkom og tre personer ble alvorlig skadet i ulykken.

Les også: MC-føreren Svein Litschi var døden nær etter å ha truffet et hull i veien

Les også: Eva saksøker Statens vegvesen etter mannens død

Svært vanskelig å oppdage

Havarikommisjonen mener at en kombinasjon av flere faktorer på ulike nivå medvirket til at trekkbilens drivhjul mistet veigrepet på Brekke bru i Flåm.

«Dette førte til at vogntoget kom over i motgående kjørefelt og traff to møtende personbiler som ikke hadde mulighet for å unngå ulykken.» skriver Statens Havarikommisjon.

Rapporten peker på at veiforholdene var svært vanskelige for trafikantene å forutse.

«Brua over Flåmselva var lokalt tilfrosset med rim som videre var omformet til ”svart is” av trafikken. Dette er krevende for trafikantene fordi det gir en særlig glatt veibane som er vanskelig å oppdage.»

Visste at broen var glatt

Havarikommisjonen påpeker at Statens vegvesen burde ha visst at broen hadde spesielle behov for oppfølging på vinterføre.

«Brekke bru var ikke definert som et kritisk punkt i funksjonskontrakten for drift og vedlikehold, selv om det var lokalt kjent at brua var utsatt for rimdannelse.»

Havarikommisjonen konkluderer også med at Veitrafikksentralen hadde fått inn en melding som ble loggført samme dagen om at broen var glatt, og at de i tillegg fikk inn minst en melding til som ikke ble loggført, uten å gjøre noe med det.

«Meldinger fra trafikanter i forkant av ulykken om at det var glatt på Brekke bru ble ikke betraktet som særlig trafikkfarlig og tidskritisk av Vegtrafikksentralen, og informasjonen ble ikke videreformidlet til entreprenør, byggherre eller trafikanter.»

Se Havarikommisjonens grafikk av hvordan ulykke skjedde her.

Tar rapporten til etterretning

– Vi må bare ta rapporten til Havarikommisjonen til etterretning. Det vi ser er at broene generelt er utfordrende for trafikantene. Vi har en lovgivning at trafikantene skal tilpasse farten etter forholdene, men det kan være vanskelig, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen Sogn og Fjordane, Nils Magne Slinde, til TV 2 hjelper deg.

Etter ulykken ble ifølge Statens vegvesen driftsstandarden på E16 endret fra vinterstandard til bar veistandard. Dermed skal denne veien nå være bar på broen hele året.

På spørsmål om hvorfor Veitrafikksentralen ikke hadde videreformidlet meldingene om at broen var svært glatt svarer Slinde følgende:

– Det var vel en melding som var kommet inn på formiddagen om at føre var glatt. Vi får inn mange slike henvendelser og må foreta en vurdering i forhold til dette. Det er vanskelig å si om vurderingen i dette tilfellet var feil, sier Slinde.

Slinde synes at det er helt umulig å si om broen burde ha blitt saltet.

– Havarikommisjonen bør svare på det, avslutter han.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter