Mercedes S-klasse: Snart med firesylindret motor - og prislapp under en million kroner.
Mercedes S-klasse: Snart med firesylindret motor - og prislapp under en million kroner.

Nå kan du spare 200 000 kroner på Mercedes S-klasse

En skikkelig sparemotor gjør underverker for prisen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når "innstegsmodellen" starter på solide 1 172 00 kroner (S350 BlueTEC), gir det virkelig resultater å putte inn en betydelig mindre motor i luksusbilen.

Dermed går rimeligste Mercedes S-klasse fra årsskiftet ned med rundt 200 000 kroner i pris.

Mercedes viser nye S 250 CDI BlueEFFICIENCY på bilutstillingen i Paris om noen få dager. Dette er ifølge Mercedes den første bilen i luksussegmentet som presser seg under 150 g/km-grensen i CO2-utslipp.

0–100 på 8,2 sekunder

For å klare det har Mercedes tatt et grep som er egnet til å sjokkere mange tradisjonelle S-klasse kunder: Nå har de nemlig puttet noe så puslete som en firesylindret motor under panseret på flaggskipet sitt!

2,2-literen yter 204 hk og gir hele 500 NM ved 1600 omdreininger. Det holder til at den digre bilen klarer 0–100 km/t på 8,2 sekunder, topphastigheten er 240 km/t.

Se spionbildene: Gigant-SUVen til Mercedes blir ny

Imponerende snittforbruk

Siste generasjon common-rail-teknologi, totrinns turbolading med høy- og lavtrykks turboladere samt start-stopp-teknologi og sjutrinns automat sikrer et imponerende snittforbruk på 0.57 liter/mil.

Start/stopp-systemet slår av motoren så snart bilen stopper, for eksempel ved trafikklys. Motoren starter igjen omgående så snart føreren slipper opp bremsepedalen eller trår på gasspedalen. Men motoren slås ikke av dersom ønsket innetemperatur i kupeen ikke er oppnådd, dersom føreren har skrudd av systemet eller dersom kjøreprogrammene ”S” eller ”M” er aktivert.

LES OGSÅ: Dette er en ulv i stasjonsvognklær

Kraftig dreiemoment

Et intelligent styrings- og kontrollsystem sørger for at alle funksjoner og komfortsystemer fungerer normalt under stopp-fasen.

En nøkkelfaktor når det gjelder dieselmotoren er dens totrinns turbolading. Den ble først introdusert i dieselmotorer for C- og E-Klasse, og systemet sørger for kraftig dreiemoment allerede fra lave turtall og ytelser på nivå med en sekssylindret motor.

LES OGSÅ: Så mye betaler naboen for Mercedesen sin

Mercedes-S-klasse-side