MC (Foto: Privat)
MC (Foto: Privat)

Farlig fylkesvei kostet nesten Svein livet

MC-føreren Svein Litschi var døden nær etter å ha truffet et hull i veien. – Jeg hadde virkelig flaks som overlevde.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et farlig hull i veien kostet nesten Svein Litschi livet. I full fart ble han kastet av motorsykkelen og slengt 70 meter innover i tunnelen.

Statens vegvesen innrømmer at veien er dårlig, men ikke dårlig nok til å bli stengt.

Les også: Fjellinjen AS brukte fire måneder på å svare Leif. Nå legger de seg flate.

Les også: Eva saksøker Statens vegvesen etter mannens død

På tur med venner

En solskinnsdag lørdag den 14. august var Svein Litschi på motorsykkeltur sammen med to kamerater. Turen gikk fra Gol til Aurland på fylkesvei 50, men den fikk en brå slutt i Vetlebotntunnelen.

- Vi reduserte hastigheten før tunnelen. De to andre kjørte foran meg, mens jeg lå litt til høyre for de, forklarer Svein.

MC3 (Foto: Privat)

Vennene unngikk derfor hullet i veien. Svein oppdaget det ikke før det var for sent.

Har du opplevd noe lignende? Tips TV 2 hjelper deg.

- Livsfarlig hull i veien

Da Svein så hullet i veibanen var det for sent til å få svingt unna og forhjulet havnet ned i hullet.

- Jeg forsvant 60-70 meter inn i tunellen og landet kanskje 70 cm fra fjellveggen, forteller Svein.

47 åringen ble fraktet til Haukeland sykehus i Bergen hvor han var i fire dager. Detter ble han flyttet til sykehuset i Fredrikstad.

Han er fortsatt sykmeldt.

Se TV 2 hjelper degs reportasje om dødsfeller på norske veien onsdag kl 20.30.

Kragebeinet løsnet

Det er ingen tvil om at den 47 år gamle familiefaren fra Moss har vært heldig - til tross for store skader.

I det voldsomme møtet med asfalten løsnet Sveins kragebein fra skulderen og forskjøv seg over brystbeinet. En av lungene punkterte, han brakk tre ribbein og kroppen ble helt forslått.

- Jeg sliter fortsatt med kragebeinet som ligger over brystbeinet, sier Litschi.

Selv om han virkelig har hatt flaks og overlevde ulykken, så vet han at utfallet av ulykken like gjerne kunne ha vært et helt annet.

– Total ansvarsfraskrivelse

– Jeg har sånn sinne i meg. Det er helt tilfeldig at jeg ikke døde –og at konen min ikke ble enke og at mine to døtre ikke mistet sin far, sier en opprørt Svein til TV 2 hjelper deg.

Svein er sint på Statens vegvesen som han mener ikke har gjort noe med denne potensielle dødsfellen inne i tunnelen.

– Hadde Statens vegvesen vært en privataktør så hadde de blitt saksøkt. Det er fullstendig ansvarsfraskrivelse fra deres side, sier han.

Ulykken rystet hele familien og Svein har inngått en avtale med sin kone og sine to døtre på ni og tolv år om at han ikke skal kjøre motorsykkel med det første.

Han mener også at skadene kunne vært mer omfattende om han ikke hadde brukt sikkerhetsutstyr.

– Jeg må oppfordre alle til å kjøre med sikkerhetsutstyr, sier Svein.

Innrømmer dårlig veidekke

Da TV 2 hjelper deg kontakter Statens vegvesen innrømmer seksjonsleder Eivind Yttri at asfaltdekket i Vetlebotntunnelen er dårlig.

– Det har vært så dårlig at entreprenøren vår stadig har lappet det. Grunnen er at vann drypper ned fra veggene og taket i tunnelen noe som gjør at dekket blir dårlig, sier Yttri til TV 2 hjelper deg.

Han forsikrer om at det stadig jobbes med å få utbedret tunnelen, men at dette tar tid. På spørsmål om hvorfor det ikke var satt opp noen varselskilt svarer seksjonslederen følgende:

– Tunnelen har vært skiltet med humpete vei, men et av skiltene i den ene enden av tunnelen var blitt stjålet så der var det ingen skilting. Vi vurderte det likevel til at motorsyklistene ikke kom kjørende fra den retningen, sier Yttri.

Statens vegvesen mener motorsyklister i all hovedsak bare kommer kjørende i den ene retningen på veistrekningen.

Vurderte å ikke stenge

Statens vegvesen vurderte likevel at veien ikke var farlig nok til å bli stengt.

– Tilstanden var ikke så dårlig at den skulle bli stengt. Veien må være sikret og vi har ansvaret for å lappe den, sier Yttri.

Seksjonslederen er likevel ikke enig i at Statens vegvesen fraskriver seg ansvar.

– Det er ikke tvil om hvem det er sitt ansvar. Vi har et regelverk å forholde oss til. Det er vårt ansvar å holde veien, så blir det å etterse at lappingen er god nok. Vi har en utfordring i å utføre strakstiltak og få jobben gjort, sier Yttri.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter