Volvo_V60_r design bakfra
Volvo_V60_r design bakfra

Nå får du Volvo V60 og S60 i R-design

Volvos mest sporty noensinne - sier de selv.

Nei –Volvo er ikke snaue når de snakker om den ny R-Designpakka som nå kommer til Volvo V60 og S60.

- R-Design bilene er spesialutviklet for de som vil ha et individuelt utseende på sin bil – dessuten vil vi nå yngre kjøpere også sier Stefan Sällqvist, som tittelerer seg som ansvarlig for bil-dynamikk hos Volvo Personbiler.

- Utfordringen ligger i å heve dynamikken samtidig som vi ivaretar komforten og ikke får et for rått understell, sier han videre.


Lavere og stivere

Volvo_S60_r-design-forfra
Volvo_S60_r-design-forfra


I R-Design bilene er det altså skjedd mer enn bare litt mer enn plastikk og styling for å heve det visuelle inntrykket.

Styringen er hvassere. Og det klassiske trikset med fjærbensstag som forbinder støtdemper-innfestningene foran, stiver opp hele konstruksjonen. Bilene er også senket 15 millimeter i forhold til den ”vanlige”, ved hjelp av kortere og 15 prosent stivere fjærer.

I tillegg er det montert nye og stivere foringer, både i for og bakstilling. Som et eksempel kan det nevnes at foringene i det fremre bakstillingsfestet er hele 400 prosent (!) stivere enn på standard-modellen. Dette er for å unngå vridninger og for å sørge for at hjulene holder seg på bakken – med maksimalt veigrep.


Nye støtdempere

En annen nyhet er støtdemperene. Her brukes det nå ”mono-tube” dempere – mot før twin-tube. Dette gir kortere og raskere olje-forflyttning i demperne – som da reagerer raskere.

Jeg nevnte at styringen også var forbedret. Her anvender Volvo et system som kalles Corner Traction Control. I kortversjon går det ut på at det ved svingkjøring overføres (via antispinnsystemet) mer kraft til det ytre hjulet enn det indre.

Egentlig samme prinsipp som når man kjører slalåm på ski. Trykket settes på ytterskien mens innerskien løftes litt...

Les også: Svensk mesterskap i 4x4


Volvo_S60_R-Design_front
Volvo_S60_R-Design_front


DSTC-systemet

I DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) systemet inngår følgene funksjoner, for å bidre til økte kjøre- og sikkerhets egenskaper:

Advanced Stability Control: Et ”oppstrammet ESP-system” for å hindre skrens på et tdlig stadium.

Engine Drag Control: Skal hindre hjulene i å miste veigrepet ved tøff nedbremsing, og på vått / glatt underlag.

DSTC / Sport: I Sport-modus kobles antispinn-systemet bort, og åpner for mer aktiv kjøring og bilen blir noe mer overstyrt.

Hovedkonkurrentene -som Volvo definerer som Mercedes C-Klasse, Audi A4 og BMW 3-serie - kan tydeligvis få en arg konkurrent i Volvo V60 og S60.


Utenpå

Men det er ikke bare under skallet det har skjedd ting, men også med selve skallet.

Grill i sort piano-lakk, doble eksosrør og helt nye 5-ekede, 18-tommershjul og ikke minst det Volvo kaller en helt ny front. Også karosseridetaljer i matt special finish (bla. sidespeilene) og flere lakkerte karosseridetaljer. R-Design vil være tilgjenegelig i åtte forskjellige farger.

Alt du må vite om brukt Volvo finner du her:

Innvendig

Volvo_V60_r-design-interiør
Volvo_V60_r-design-interiør


Innvendig har det også skjedd ting. Eget ratt og egen girspak er på plass – det samme er pedaler i aluminium.

Volvos allerede suverent gode seter er også forbedret. Det er sitteputen som har blitt ny, og fått bedre sidestøtte. Sitteputen består av ”to-lag” med ulik hardhet. Dette gjør at støtten skal bli like god, enten du er stor eller liten.

Les vår test av nye Volvo S60 her:


Hva tror du - blir dette Volvos mest sporty noensinne? Sidin mening i kommentarfeltet under:


Volvo_S60_R-Design_2011_800
Volvo_S60_R-Design_2011_800